Verdens lærerdag - Gratulerer med dagen!

Thore Johan Nærbø har skrevet en tekst til lærerenes internasjonale dag 5. oktober. Utdanningsforbundet Innlandet gratulerer lærere i hele utdanningsstystemet!

I dag. 5.oktober, markeres Verdens lærerdag. Til deg som er lærer i barnehage, skole, støttesystemet eller høyere utdanning; gratulerer med dagen. Til deg som er student og skal begynne å jobbe i verdens viktigste yrke; gratulerer med dagen. Til deg som har vært lærer i barnehage, skole, støttesystemet eller høyere utdanning; gratulerer med dagen. Til deg som er leder i barnehager, skoler og høyere utdanning eller støttesystemet; gratulerer med dagen.

Årets markering har den globale lærermangelen som bakteppe, men feirer og anerkjenner samtidig betydningen av god utdanning. Skal verdenssamfunnet nå sine bærekraftsmål, er god ressurstilgang og gode lærere verden over helt nødvendig. Derfor er det absolutt på sin plass med en velfortjent takk og en velfortjent anerkjennelse av de som hver dag møter barnet i barnehagen, eleven på skolen eller studenten i forelesningssalen. Takk skal dere ha.

Før jeg ble tillitsvalgt på heltid hadde jeg alt mitt lærervirke i ungdomsskolen. Til tross for heftige arbeidsdager og utfordrende arbeidsoppgaver, var det et sant privilegium å tilbringe tid sammen med elever i ungdomsskolealder, og kunne følge utviklingen tett. Å samarbeide tett med eleven, foresatte, andre kollegaer, ledere og støtteapparat for å prøve finne den beste veien videre for ungdommen, var noe av det som gjorde det å gå på jobb i oppvekstsektoren til en glede.

På tirsdag oppfordret Utdanningsforbundet Innlandet våre medlemmer til å dele sine beste minner og gode tanker om læreryrket. På kort tid kom det inn mange respondenter, og tallet stiger fortsatt. Å lese disse kommentarene er som å få en skikkelig vitamininnsprøyting i hverdagen. Ord som glede, faglig utvikling, relasjoner, variasjon, små hverdagsmirakler, mestringsfølelse, positiv forskjell, trygghet og nysgjerrighet går igjen og forteller meg at våre medlemmer i Innlandet er stolte av jobben sin. De bryr seg, de tar barn og elever på alvor og de vil være med på å utgjøre en forskjell. Hvis du er i ditt siste år på videregående eller er lærerstudent, anbefaler jeg deg å gå inn på våre Facebooksider og lese posten. Det er jo ikke så ofte en kan anbefale et kommentarfelt, men denne gangen er det verdt det.

Så er bakteppet for verdens lærerdag alvorlig. UNESCO anslår at man på verdensbasis vil trenge 69 millioner nye lærere om en skal oppnå bærekraftsmål 4 som omhandler retten til skolegang og at dette kun sikres ved at har gode lærere og god kvalitet i undervisningen. Som FN selv skriver; «Utdanning er nøkkelen til utvikling, og åpner en verden av muligheter som gjør at hver enkelt av oss kan bidra til et bærekraftig samfunn.»

I en verden som kan oppleves som stadig mer polarisert og individualisert, blir betydningen av utdanning bare viktigere. Historien har vist oss at når verden gjør de store fremskrittene, har det som oftest skjedd fordi forutsetningene for samarbeid og samspill var på plass. Med nyhetsforsider som preges av krig, dyrtid, manglende tillit til politikere og klimautfordringer er det ingen tvil om at vi nå igjen trenger å jobbe med fellesskapet som utgangspunkt om verden skal ta de nye skrittene fremover. Her spiller lærerne i barnehager og skoler en helt sentral rolle, da dette er av de skjellsettende felleskapsarenaene for barn og unge verden over.

Nettopp derfor er det internasjonale søkelyset på retten til god utdanning og god kvalitet i undervisning så avgjørende. Som tallene over viser påpeker UNESCO at vi trenger 69 millioner nye lærere verden over. I Norge viser tallene at vi med dagens søkertall og gjennomstrømming i 2040 ligger an til å mangle tusenvis av lærere i barnehager og skoler i 2040. Internasjonale data bekrefter bildet som kjennes igjen her til lands. Lærere forlater yrket som følge av økt arbeidspress, dårligere arbeidsforhold og manglende anerkjennelse. Derfor er det essensielt at barnehage – og skoleeiere erkjenner denne situasjonen, og blir med lærerorganisasjonene på å finne tiltak. Lokalt, regionalt og nasjonalt. Det holder ikke at et kommunestyre peker oppover etter løsninger mens man fra regjeringshold legger opp til at det er kommunene som må finne sin egen vei. Dette løser vi kun sammen.

Verdens lærerdag 2023 setter søkelyset på hvordan vi som storsamfunn kan ta tak i disse utfordringene og sammen skape enda bedre hverdager for barn, elever, studenter, lærere og ledere. Det ligger et enormt potensial i god utdanning, men potensialet vil ikke bli utløst med mindre det finnes nok ressurser, stor nok endringsvilje og gode lærere.

Logo med teksten: "5. oktober. Verdas lærardag." Illustrasjon

Verdens lærerdag

Verdens lærerdag markeres for å rette oppmerksomheten mot lærerens unike rolle, og er i tillegg en dag for å hedre lærere og lærerorganisasjoner for deres oppgaver og ansvar. Verdens lærerdag markeres 5. oktober hvert år verden over.

03.09.2019