Lærerrommet: Etter lærerstreiken, hva nå?

Er læreres streikerett reell, og skjer noe med frontfagmodellen?

Hør episode 99 av Lærerrommet direkte her:

Episode 99:Lærerrommet: Etter lærerstreiken, hva nå?

Lærerrommet finner du også i disse podkastkanalene:

Apple iTunes: Hør Lærerrommets episode i Apple iTunes
SoundCloud: Hør Lærerrommets episode i SoundCloud
Acast: Hør Lærerrommets episode i Acast
Spotify: Hør Lærerrommets episode i Spotify

Her kan du lese mer om Lærerrommet, og høre alle episodene.

I episode 99 av Lærerrommet er tematikken veien videre i kjølvannet av den historisk lange lærerstreiken. Lærere over hele landet er fortsatt oppgitte etter at regjeringen stanset streiken med tvunget lønnsnemd. I etterkant har også læreres streikerett blitt diskutert, og dette tar vi videre i Lærerrommet.

Episodens gjester er Steffen Handal, leder av Utdanningsforbundet, og Torbjørn Røe Isaksen som er samfunnsredaktør i E24.

Frontfaget, og diskusjonene rundt denne modellen for lønnsdannelse, er et av temaene gjestene snakker sammen om i episoden.

– Hvis denne frontfagmodellen har svakheter ved seg som gjør at for eksempel enkeltgrupper blir hengende etter, eller at vi får en skjev fordeling av rekruttering mellom offentlig og privat sektor, så er det i høyeste grad et politisk spørsmål. Da er vi over i en annen diskusjon, ikke om det enkelte tariffoppgjør, men om tariffoppgjørene i stort, og hvordan denne frontfagmodellen fungerer, sier Handal.

– Jeg skulle ønske det var flere politikere som ønsket å diskutere det, understreker Handal.

Den tøffe økonomisk tiden vi opplever nå et annet diskusjonstema i episoden. Røe Isaksen sier han tror det kan bli vanskelig å få mer i kommende mellomoppgjør for flere – og av flere grunner – både i privat og offentlig sektor.

– Det er nesten umulig å se for seg et oppgjør som holder helt tritt med prisveksten. Det vil si at de fleste vil nok kanskje få reallønnsnedgang. Det gjelder også, i hvert fall i første runde, for mange i privat sektor, sier Røe Isaksen, som har en bakgrunn som politiker og også kunnskapsminister. Nå er han ikke i politikken lenger.

Podkasten for alle

Lærerrommet går i dybden på ulike temaer innen utdanningsfeltet, og gir ny innsikt. Podkasten er for alle som er engasjerte i eller jobber i barnehage, skole eller innen høyere utdanning.
Gjestene er forskere, lærere, barnehagelærere, elever, ledere, politikere – eller andre. Abonner på Lærerrommet i din podkastkanal – det er helt gratis.

Her finner du alle publiserte episoder.