Lærerrommet valg-spesial: Høyre

Hvordan vil Høyre beholde og rekruttere lærere? Høyres leder, statsminister Erna Solberg, er gjest i Lærerrommet og diskuterer utdanningspolitikk med Utdanningsforbundets Steffen Handal.

Hør episode 79 av Lærerrommet direkte her:

Episode 79: Valg-spesial: Høyre

Du finner også episoden av Lærerrommet i disse podkastkanalene:

– Inn i denne perioden vi har sittet i regjering var vi veldig tydelige på en ting: Vi skulle ha et lærerløft. Vi har gjennomført det lærerløftet. Vi er kanskje ikke enige om alle elementene i lærerløftet, men nå er det femåring lærerutdanning, det er 47000 flere som har fått etter- og videreutdanning i løpet av denne perioden, sier Erna Solberg, og:

– Vi har strengere inntakskrav til lærerutdanningen, kompetansekrav i kjernefagene i skolen og har innført en ordning med lærerspesialister som vi bygger videre.

Lærermangelen og statistikk

Steffen Handal lurer på hvorfor det er så stor mangel på lærerutdannede lærere i skolen og hvorfor mange underviser i klasserommene uten lærerutdannelse. Han viser blant annet også til at halvparten av spesialundervisningen gis av assistenter og at 2500 barnehagelærer-årsverk mangler i barnehagen.

– Hva skal vi gjøre med dette framover? spør Handal.

Høyres leder påpeker at tall fra SSB og GSI kan vise ulike ting. Hun trekker videre fram blant annet dette:

– Jeg mener at vi må gjøre noe, derfor er det bra at det er flere lærere og at elever møter mer kompetente lærere enn tidligere, den andelen øker stadig oppover, mener Høyre-lederen.

– Jeg er enig i at vi burde hatt enda flere som søker til læreryrket, for det er et fantastisk bra yrke for vårt samfunn framover, det er ikke bra at det har gått ned to år på rad. Men jeg må minne om at det var rekordsøkning for tre år siden, vi er ikke nede på nivået for tre år siden til lærerutdanningen, sier Solberg.

Denne samtalen ble først direktesendt, som en av flere valg-spesialer med partiledere fram mot stortingsvalget. Du kan også se hele samtalen i opptak i denne artikkelen.

Handal synes det av og til høres ut som om de dramatiske tallene om lærer-situasjonen blir forsøkt skjønnmalt litt.

– Det må da oppleves som et paradoks, også for dere, at det er såpass mange uten lærerutdanning som fortsatt står i klasserommet og underviser barna våre? spør Handal.

– Har dere tett kontakt også med arbeidsgiverne her for å sikre at vi klarer å rekruttere og beholde lærere? spør Utdanningsforbundet leder videre.

Solberg svarer at kontakten er der via partiet, og:

– Men vi blander oss ikke inn i arbeidsgiverrollen til KS, det må våre kommunepolitikere bestemme med basis i det felles mandatet de har.

Solberg viser igjen til statistikkene.

– Det er litt avhengig av hvilke tall man tar utgangspunkt i hvor stor man oppfatter at denne utfordringen er i skolen. Vi har flere kvalifiserte lærere som underviser, vi har bedre lærertetthet enn vi hadde tidligere, vi er på god vei på mange av disse områdene, hevder statsministeren.

I episode 75 er SVs leder Audun Lysbakken gjest i Lærerrommets valg-spesial, og her kan du høre den.

I episode 76 er Ap-leder Jonas Gahr Støre gjesten i Lærerrommets valg-spesial. Hør den her.

I episode 78 er Venstre-leder Guri Melby gjesten i Lærerrommets valg. Spesial, og den kan du høre her.

Her kan du lese om podkasten Lærerrommet og lytte til alle publiserte episoder så langt.

Podkasten for alle

Lærerrommet går i dybden på ulike temaer innen utdanningsfeltet, og gir ny innsikt. Podkasten er for alle som er engasjerte i eller jobber i barnehage, skole eller innen høyere utdanning.

Gjestene er forskere, lærere, barnehagelærere, elever, ledere, politikere – eller andre. Abonner på Lærerrommet i din podkastkanal – det er helt gratis.

Her finner du alle Lærerrommets episoder så langt.