Representant eller representert? Om flerkulturelt mangfold blant Utdanningsforbundets tillitsvalgte

Hvilke barrierer og muligheter finnes for å øke det flerkulturelle mangfoldet blant tillitsvalgte i Utdanningsforbundet?

Last ned Representant eller representert? Om flerkulturelt mangfold blant Utdanningsforbundets tillitsvalgte. Rapport, OsloMet 2025

Det er få tillitsvalgte med flerkulturell bakgrunn i Utdanningsforbundet, både på arbeidsplassnivå og i organisasjonens styrende organer. Det viser rapporten «Representant eller representert?», som Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) ved OsloMet har utarbeidet på oppdrag fra Utdanningsforbundet.

Rapportens formål er å undersøke hvilke barrierer og muligheter som finnes for å øke det flerkulturelle mangfoldet blant tillitsvalgte. Den bygger på kvalitative intervjuer med 25 personer – tillitsvalgte, medlemmer, studenter og representanter fra ulike nivåer i organisasjonen – og søker å forstå hvordan veien fra medlem til topptillitsvalgt kan se ut for personer med flerkulturell bakgrunn.

Rapporten er strukturert i tre deler: en teoretisk og begrepsmessig gjennomgang av mangfold og representasjon, en analyse av fire overganger i tillitsvalgtskarrieren (fra ungdom til lærer, lærer til medlem, medlem til tillitsvalgt, og tillitsvalgt til topptillitsvalgt), og til slutt en drøfting av sentrale funn og mulige tiltak.