Nasjonale retningslinjer for lektorutdanningen og PPU

Utdanningsforbundet mener retningslinjene har en viktig funksjon i å sikre kvalitet, gjøre avgrensninger og gi felles definisjoner i og om lærerutdanningene.

Utdanningsforbundet støtter

  • at opplæringslovens formålsparagraf og skolens verdigrunnlag er blitt tydeligere i retningslinjene
  • at alle retningslinjer har felles innledende tekst
  • felles formuleringer og felles tekst om samme tema i to eller flere retningslinjer
  • at retningslinjene er dynamiske og endres i tråd med kunnskapsfeltets utvikling
  • at tekst fra rammeplanene tas ut av retningslinjene. Her må UHR-lærerutdanning være konsekvent slik at all tekst fra rammeplanene tas ut. Om noe blir værende er det fort gjort å stille spørsmål ved hvorfor noe kan stå og annet ikke
  • at retningslinjene kortes noe ned i forhold til dagens retningslinjer

Les mer: vårt høringssvar (PDF, 95kB)