Lærerrommet: Valg av videregående – hva hjelper elevene?
Feilvalg pekes på som en av de viktigste årsakene til å ikke fullføre videregående. Hva skal, eller hva kan, gjøres med dette?
Publisert 07.02.2022
Feilvalg pekes på som en av de viktigste årsakene til å ikke fullføre videregående. Hva skal, eller hva kan, gjøres med dette?
Publisert 07.02.2022
Frist: 14.04.2021
Se opptak av seminaret her: www.udf.no/opptak
Komplekse oppgaver og for liten tid særlig til direkte elevkontakt, preger rådgivernes hverdag, viser nye funn. Under pandemien ble det også mindre søkelys på rådgivning.
Publisert 26.01.2021
Svært mange viktige oppgaver inngår i en rådgivers arbeid. For å gjøre en god jobb kreves det at man kombinerer ulike oppgaver, samarbeider med et bredt utvalg av aktører i og rundt skolen og håndterer mange oppgaver parallelt.
Frist: 10.03.2021
Stadige møter med utfordrende elever med psykologiske utfordringer kan over tid gi konsekvenser for lærerens tenkning, følelser samt motivasjon. Dette nettkurset handler om hvordan forebygge og reparere omsorgstrøtthet blant lærere. Kurset går over to ettermiddager.
Kurset inngår i rekken til Utdanningsforbundets spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning. Kurset er også relevant for spesialpedagoger, sosiallærere, rådgivere, lærere og skoleledere. Digitalt kurs som går over 4 formiddager: 5., 6., 10. og 11. mai. Kursavgift.
I fjor mottok Utdanningsforbundets juridiske avdeling over 300 nye saker. Noen endte i retten, men vel så ofte forsøker vi å finne gode løsninger for våre medlemmer utenom domstolene.
Publisert 05.03.2020
Rådgjevarar og karriererettleiarar har ei nøkkelrolle i heile utdanningssystemet, og dei har eit stadig aukande omfang av komplekse oppgåver å utføre. Dei jobbar innan et komplekst og samansett område som har grenseflater til ulike sektorar.
Sidan det er lite nasjonale føringar og rammer for arbeidet til rådgjevarar og karriererettleiarar arbeider mange under ulike vilkår – og har ulike ressursar knytt til arbeidet sitt.
Utdanningsforbundet meiner at nasjonale kompetansekrav for dei som skal arbeide med rådgjeving/karriererettleiing, vil kunne vere med på å profesjonalisere og styrke tenesta.