Her er Utdanningsforbundets nye ledertrio

Geir Røsvoll, Ann Mari Milo Lorentzen og Thom Bjørnar Jambak skal lede Utdanningsforbundet de neste fire årene.

Tirsdag ble Geir Røsvoll enstemmig valgt til ny leder av Utdanningsforbundet, med virkning fra nyttår. Ledervalget ble gjennomført med akklamasjon, langt større spenning var det knyttet til nestledervervene.

Mandag bestemte landsmøtet at det skulle være to nestledere de kommende årene. Valgkomiteen hadde innstilt Terje Vilno som første nestleder (Oslo/videregående), og Ann Mari Milo Lorentzen (Troms/barnehage) som andre nestleder.

– Sammen med Geir Røsvoll mener vi det vil være den beste ledertrioen for Utdanningsforbundet de neste årene, sa Ottar Stordal, leder av valgkomiteen, da kandidatene ble presentert.

Men landsmøtet hadde andre planer.

Ann Mari Milo Lorentzen ny 1. nestleder

I tillegg til valgkomiteens forslag på Terje Vilno som første nestleder, ble også Thom Bjørnar Jambak (Akershus/videregående) og Ann Mari Milo Lorentzen foreslått som ny 1. nestleder.

En god debatt fulgte, med mange fine ord om de foreslåtte kandidatene, som hver for seg fikk støtte fra flere ulike fylkeslag. Det var dermed knyttet stor spenning til avstemmingen.

Den skulle få følgende utfall blant de 191 stemmeberettigede:

• Ann Mari Milo Lorentzen – 100 stemmer
  • Thom Bjørnar Jambak – 48 stemmer
  • Terje Vilno – 43 stemmer

– Hva skal man si?

– Jeg er ydmyk, stolt og steinklar for å gjøre en god jobb for oss alle sammen. Dette blir bra, lovet Lorentzen i takketalen, rett etter at valgresultatet var klart.

Hun var kjapp til å takke den avgående ledertrioen, leder Steffen Handal og de to nestlederne Terje Skyvulstad og Hege Valås.

– Det er store sko å fylle, men dere har lært meg svært mye i de åtte årene jeg har sittet i sentralstyret med dere, oppsummerte Lorentzen.

Thom Bjørnar Jambak ny 2. nestleder

Siden valgkomiteens forslag på første nestleder falt, var deres forslag at Terje Vilno skulle bli ny andre nestleder. Thom Bjørnar Jambak ble kjapt fremmet som motkandidat fra Johannes Bjørset Aagaard i Buskerud.

Etter at de to kandidatene fikk nesten like stor tilslutning til valget som første nestleder, var det nok et spennende valg landsmøtet sto overfor. Utfallet ble som følger:

• Thom Bjørnar Jambak – 115 stemmer
  • Terje Vilno – 75 stemmer

Dermed blir den nye ledelsen bestående av leder Geir Røsvoll, 1. nestleder Ann Mari Milo Lorentzen og 2. nestleder Thom Bjørnar Jambak.

Jambak var godt fornøyd med utfallet.

– Tusen takk, jeg er beæret!

– Tusen takk til den avtroppende ledelsen, nå gleder jeg meg til fortsettelsen!

Den nye ledelsen tiltrer ved nyttår. Her kan du lese mer om de nye lederne.