Syv av ti støtter lærerstreiken

– Det er godt vi har stor støtte i befolkningen, sier Steffen Handal om den ferske undersøkelsen som viser at 70 prosent av befolkningen støtter lærerstreiken.

En undersøkelse Respons Analyse nylig har gjennomført viser stor støtte i befolkingen til den pågående lærerstreiken: 70 prosent støtter streiken i stor grad eller i noen grad. Et representativt utvalg på 1040 personer fra hele landet har deltatt i undersøkelsen. Her kan du lese Respons sin undersøkelse.

– Det er godt vi har stor støtte i befolkningen. Dette viser at svært mange deler vår bekymring over at nesten hver femte person som underviser i landets skoler mangler lærerutdanning, at søkertallene til lærerutdanningene har gått ned tre år på rad og at lærerne har vært lønnstapere seks år på rad.

Hvorfor streiker vi? Hvor streiker vi? Hva er siste nytt? Her finner du alt om streiken

– Slik kan det ikke fortsette. Det handler om fremtiden til våre barn og muligheten for å gi dem den gode utdanningen, undervisningen og oppfølgingen de skal ha. Vi lærere er bekymret, foreldrene er bekymret – og det bør KS også være.

– Nå må de gjøre noe med denne utviklingen, det er KS som sitter med nøkkelen til å finne en løsning på streiken, sier Utdanningsforbundets leder Steffen Handal.