Ny opptrapping av lærerstreiken

Utdanningsforbundet tar ut 431 nye medlemmer i streik fra onsdag 31. august. – Noen elever har vært uten undervisning i to uker. Det er to uker for mye. Hvis det er vilje hos arbeidsgiver til å finne en annen løsning for lærerne så kan denne konflikten avsluttes, sier Steffen Handal.

Hvorfor streiker vi? Hvor streiker vi? Hva er siste nytt? Her finner du alt om streiken

Utdanningsforbundet har i dag gitt arbeidsgiver KS beskjed om at lærerstreiken trappes ytterligere opp. Fra mandag er nærmere 3000 lærere i streik, fra førstkommende onsdag tas 431 til ut.

– Vi har et veldig tydelig mål med dette:

– KS må komme til forhandlingsbordet. Hvis det er vilje hos arbeidsgiver til å finne en annen løsning for lærerne så kan denne konflikten avsluttes, sier Handal.

– Gjør vondt i lærerhjertene

Han er særlig opptatt av elevene som rammes av streiken.

– Denne streiken gjør virkelig vondt i lærerhjertene. Etter to år med pandemi er det ikke noe annet sted enn i klasserommene sammen med elevene at lærerne vil være.

– Noen elever har vært uten undervisning i to uker nå. Det er to uker for mye, og enda mer verdifull tid i skolen kan gå tapt, advarer Handal.

Utfordrer politikerne

Nå ber også Utdanningsforbundets leder lokale og nasjonale politikere komme på banen.

– De skal selvsagt ikke blande seg inn i et lønnsoppgjør, men de bør komme på banen og fortelle hva slags ambisjoner de har for skolen – og ikke minst hvem de mener skal stå i landets klasserom og hva slags utdanning de skal ha.

For:

– Nesten hver femte lærer som underviser i skolen mangler lærerutdanning. Ved hvert valg er utdanning blant de viktigste sakene, og partiene overgår hverandre i å si hvor viktige de mener lærerne er. Men, når valgene er over ser vi likevel at skolen nedprioriteres, gang på gang.

Noe av resultatet er en lærerkrise: 16 400 lærere mangler i norske skoler. Søkertallene til lærerutdanningene har gått ned tre år på rad. 40 000 personer med lærerutdanning har valgt bort læreryrket og jobber i stedet i andre yrker.

– Hva vil politikerne gjøre for å sørge for at barna våre får lærere med lærerutdanning og hvordan vil de løse den lærermangelen vi har?

– Det er et skrikende behov for flere lærerutdannede lærere på mange skoler. Det er på høy tid at politikerne engasjerer seg og forteller hvordan de konkret vil satse på skolen og elevene, sier Handal.

431 nye lærere går altså ut i streik fra onsdag 31. august. Det er ungdomsskoler og videregående skoler som er omfattet av også dette streikeuttaket, mens barneskoler og barnehager holdes utenom. Uttakene skjer i følgende, tre kommuner: Bergen, Indre Østfold og Lillestrøm, og videre i følgende, fire fylkeskommuner: Nordland, Troms og Finnmark, Trøndelag og Vestland.

Hvilke skoler som er rammet, og hvor mange som skal ut i streik på den enkelte skole, finner du i denne Excel-oversikten. Under finner du uttaksområdene og hvilke skoler som rammes:

BERGEN KOMMUNE

VESTLAND FYLKESKOMMUNE
Arna vidaregåande skule
Fyllingsdalen videregående skole
Laksevåg og bergen maritime videregående skole
Langhaugen videregående skole
Nordahl Grieg videregående skole