Læremiddelsituasjonen i norsk skule: arbeidsplasstillitsvalde si vurdering
Endringane i læreplanane etter innføringa av fagfornyinga gjorde at skulane i stor grad måtte skaffe seg nye læremidlar, både digitale og analoge. I val av læremiddel har arbeidsplasstillitsvalde ei viktig rolle.
Rapport 2 / 2023
Er en mer praktisk skole mulig? Innspill fra lærere på 5.–10. trinn
Hvordan kan skolen i større grad ivareta og fremme elevenes motivasjon, mestring, læring og utvikling?
Rapport 1 / 2023
Evaluering av seksårsreformen og klasserommets praksisformer – 20 år senere
Hvordan kan man innrette skolen slik at den bedre ivaretar behovene til de yngste elevene?
Faktaark 3 / 2023
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2022/23
Utdanningsdirektoratet publiserte 16. desember 2022 tallene fra Grunnskolens informasjonssystem for skoleåret 2022/23. Tallene i dette faktaarket gjelder per 1. oktober 2022.
Faktaark 2 / 2023
Lærerstudenters forventninger til arbeidet i skolen – resultater fra en spørreundersøkelse
Høsten 2022 startet de første nyutdannede grunnskolelærerne med master i yrket. Overgangen fra utdanning til yrke er en utfordrende periode for nyutdannede lærere.
Faktaark 19 / 2022
Underveis med nytt læreplanverk – rapport fra evaluering av fagfornyelsen
Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Utviklingen av nye læreplaner, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.
Faktaark 18 / 2022
Evaluering av norm for lærertetthet – sluttrapport fra NIFU
I 2017 ble det vedtatt å innføre en norm for lærertetthet på skolenivå, og at innføringen av normen skulle evalueres underveis. Nå foreligger sluttrapporten fra evalueringen.
Faktaark 17 / 2022
Fagfornyelsen: status, ressurser og partssamarbeid på skolene 2022 – resultater fra en undersøkelse blant arbeidsplasstillitsvalgte
Lærerprofesjonen har fått et stort ansvar for aktiv medvirkning i fornyelsen av læreplanverket. Denne undersøkelsen tar for seg status på skolene våren 2022.
Rapport 2 / 2022
Andre yrkesgrupper i grunnskolen – utviklingstrekk skoleårene 2010/11–2021/22
En innvending mot minstenormen for lærertetthet er at andre yrkesgrupper i grunnskolen på sikt vil presses ut. Hva sier tilgjengelig statistikk om det?
Faktaark 5 / 2022
Bruk av assistenter i grunnskolen
Dette faktaarket presenterer statistikk om bruk av assistenter og andre ansatte i elevrettet arbeid i grunnskolen. Årsverkene utført av denne gruppen har økt i mange år.
Faktaark 3 / 2022
Min første jobb som nyutdannet lærer
Denne nettsiden skal gi deg svar på en del av de vanligste spørsmålene du kanskje har som ny i læreryrket. Den gir i tillegg informasjon om hvilken rolle en fagforening har, og om hva Utdanningsforbundet arbeider for.
Brosjyre 31.01.2022
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2021/22
Utdanningsdirektoratet publiserte 16. desember 2021 tallene fra Grunnskolens informasjonssystem for skoleåret 2021/22. Tallene i faktaarket gjelder per 1. oktober 2021.
Faktaark 2 / 2022