Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
  • Forsikring og medlemsfordeler
    Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Medlemsfordeler
  • Vår politikk
    Vår politikk
    • Utdanningsforbundet mener
    • Publikasjoner
    • Høringer
    • Rekruttere og beholde lærere i skolen
    • Privatisering og kommersialisering
    • Fagfornyelsen
  • Lønn og arbeidsvilkår
    Lønn og arbeidsvilkår
    • Tariffavtaler
    • Lønnsoppgjøret
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Dine rettigheter i arbeidslivet: Spørsmål og svar
  • Tillitsvalgt+
    Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtverktøyet
    • Kursadministrasjon KAV
    • Brukerveiledninger
    • Tillitsvalgtopplæringen
    • Ny som tillitsvalgt på arbeidsplassen
    • Tillitsvalgt på arbeidsplass
    • Tillitsvalgt i lokallag
    • Tillitsvalgt i fylkeslag
    • Lyst til å bli tillitsvald?
    • For alle tillitsvalgte
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Student
    • Pensjonist
    • Kontakt oss
  • Om oss
    Om oss
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • For arbeidsgivere
    • Kontakt oss
    • Internasjonalt
    • Ledige stillinger
    • Union of Education Norway
    • Priser
    • Utdanningsforbundet er Miljøfyrtårn
    • Skolefrontens solidaritetspris
  • Kurs og konferanser
    Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning
    • Manus fra kurs
    • Opptak av kurs
  • Lærerhverdagen
    Lærerhverdagen
    • Profesjonsetikk
    • Podkasten Lærerrommet
    • Vold og trusler på jobben
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Trakassering
    • Materiell og brosjyrer
  • Fylkes- og lokallag
    Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Troms og Finnmark
    • Trøndelag
    • Vestfold og Telemark
    • Vestland
    • Viken
  • Medlemsgrupper
    Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig-administrativt støttesystem
    • Ledelse
    • Voksenopplæring
  • Nyheter

Medlem?

Logg inn
for å få tilgang til Min side, der du kan sjekke og endre blant annet dine forsikringer og abonnement. Du kan også laste ned reisebevis. Under Aktuelt får du også innhold tilpasset deg og dine interesser.
Bli medlem
  • Startside
  • Medlemsgrupper
  • Grunnskole
  • Publikasjoner om grunnskole

Publikasjoner om grunnskole




Kvinnelig lærer arbeider, forbereder undervisningstime

Utdannings- og yrkesrådgiving og sosialpedagogisk rådgiving i norsk skole anno 2020. En kartlegging av ressurser og arbeidsoppgaver til rådgiving i skolen i Norge

Svært mange viktige oppgaver inngår i en rådgivers arbeid. For å gjøre en god jobb kreves det at man kombinerer ulike oppgaver, samarbeider med et bredt utvalg av aktører i og rundt skolen og håndterer mange oppgaver parallelt.

Rapport 2020

En blid lærer foran tavla.

TALIS 2018 – om lærere og skolelederes arbeidssituasjon

Norske lærere og skoleledere er stort sett tilfredse i jobben. Men mange opplever stress, og det er først og fremst mengden administrativt arbeid og arbeidet med elevvurdering som er stresskilder. Dette er noe av det som kommer fram i TALIS 2018-undersøkelsen.

Faktaark 5 / 2020

Elever i et klasserom ved hver sin pult

Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2019/20

Utdanningsdirektoratet publiserte 19. desember 2019 GSI-tallene for skoleåret 2019/20. Tallene vi presenterer i dette faktaarket gjelder per 1. oktober 2019.

Faktaark 1 / 2020

Fire lærere i samtale rundt et bord

Privatisering – ressurshefte for Utdanningsforbundets tillitsvalgte

Utdanningsforbundet mener økt konkurranseutsetting og kommersialisering i utdanningssektoren kan svekke prinsippet om likeverdig opplæring for alle. Velferdstjenester skal ikke være handelsvare verken nasjonalt eller internasjonalt.

Hefte / veileder 1 / 2020

Gåsetrekk

The Untapped Power of International Partnerships for Educational Change: The Norway Canada Project (NORCAN)

Utdanningsforbundet har deltatt i et fireårig forskningssamarbeid mellom skoler og fagforeninger i Norge, Alberta (The Alberta Teachers’ Association) og i Ontario (The Ontario Teachers´ Federation). Det har allerede blitt publisert en nasjonal rapport om utviklingen ved de norske skolene. Nå er også den internasjonale rapporten utarbeidet, forfattet av professor Dennis Shirley (Boston College).

Rapport 2019

En gruppe jenter i skolegården leker i et friminutt

Skolefritidsordningen SFO/AKS – læringsstøttende arena eller fritidsarena?

Skolefritidsordningen (SFO) har fått økt oppmerksomhet de siste par årene. De betydelige variasjonene i pris, deltakelse og kvalitet er noen av grunnene til dette. Samtidig er diskusjonen om den såkalte heldagsskolen også en debatt om SFO.

Faktaark 6 / 2019

En gruppe smilende elever sammen i skolegården

Andre yrkesgrupper i grunnskolen – utviklingstrekk skoleårene 2010/11–2018/19

Har skolene nedprioritert andre yrkesgrupper i skolen for å oppfylle plikten til minstenormen for lærertetthet? Ved starten av skoleåret 2018/19 har minstenormen for lærertetthet virket i ett år. Fra og med skoleåret 2019/20 blir kravet til lærertetthet på skolene innskjerpet.

Faktaark 5 / 2019

Lærer i samtale med to andre, enten voksne elever eller kolleger

Pensjonering i skoleverket – om AFP, uførepensjon og alderspensjon blant undervisningspersonalet

Gode og helsefremmende arbeidsvilkår bidrar til at flere kan stå i jobb fram til ordinær pensjonsalder.

Hefte / veileder 5 / 2019

Bildet er tatt i et klasserom. Fire elever er samlet rundt en stor pult. To av elevene har ryggen til fotografen.

Ønsker om og forutsetninger for å undervise på 1.–4. trinn – resultater fra medlemsundersøkelse

Statistisk sentralbyrå har i sine framskrivninger vist at det i tiden framover vil bli mangel på kvalifiserte lærere som underviser på 1.–4. trinn. Utdanningsforbundet har kartlagt barnehagelærere og læreres interesse for å undervise på et annet nivå i utdanningsløpet generelt, og på 1.–4. trinn spesielt.

Rapport 2 / 2019

Fotografiet er tatt i et klasserom. Vi ser et nærbilde av tre elever (og ryggen på en). De har blikket vendt antakelig mot en lærer.

Læringsutbytte – definisjoner og dimensjoner

Hva innebærer det at elevene skal ha et tilfredsstillende og godt læringsutbytte? I den utdanningspolitiske debatten brukes begrepet læringsutbytte ofte som et uttrykk for kvaliteten på opplæringen, og ikke sjelden blir det oppgitt i tallstørrelser.

Temanotat 1 / 2019

…
Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00 - 15:45
E-post: post@utdanningsforbundet.no

Postadresse

Postboks 9191 Grønland
0134 Oslo

Org. nr. 884026172
Org. nr. til fylkeslagene

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Åpningstider for resepsjonen: 08:00 - 15:30
Se kart

Lærernes hus

Utdanningsforbundets konferansesenter
Osterhaus gate 4A
Se kart

Presse

Pressekontakter og pressebilder

Følg oss Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn
  • Utdanningsforbundet
  • Nettredaktør: Stian Skaar
  • Personvernerklæring
Dato: 25.01.2021 15:52
Server: 076