Karin fullførte master med stipend

– Stipendet betydde veldig mye for meg, sier Karin Glendenberg. Nå kan også du søke om stipend fra Utdanningsforbundets videreutdanningsstipend og stipend fra Oslo Lærerinnelags fond.

– Jeg søkte studiet da det var nedstengning under pandemien, og det var usikre tider. Fram til jeg mottok stipendet, hadde jeg dekt alle kostnadene selv. Stipendet bidro til at jeg kunne legge mer tid i studiene, sier Glendenberg.

I disse dager er det mulig å søke stipendene fra Utdanningsforbundets videreutdanningsstipend og Oslo Lærerinnelags fond. Søknadsfristen er 1.mai. I fjor fikk over 150 medlemmer stipend gjennom disse ordningene.

Her kan du søke stipend

Glendenberg har jobbet ved Flatåsen skole i Trondheim i 18 år. Hun ønsket å ta en master for å ha samme kompetanse som de nyutdannede.

– Det er vi som har jobbet lengst som skal ta imot de nyutdannede, og få dem inn i yrket. Derfor var det viktig for meg å opparbeide meg en tilsvarende kompetanse. I tillegg var det en måte å øke lønna på.

Siri Skjæveland Lode er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder for styret i Oslo Lærerinnelags fond. Hun forteller at de får mange gode tilbakemeldinger fra medlemmer som mottar stipend fra fondet.

– Vi er glade for å kunne forvalte et fond som bidrar til å realisere drømmen om videre studier for mange kvinner. Lærere har til alle tider hatt ønske om fornyelse og faglig utvikling. Etter- og videreutdanning er viktig for vår profesjonsutøvelse, og det har stor verdi for elevene å møte lærere med solid kunnskap og oppdatert kompetanse.

Utdanningsforbundet har også et eget videreutdanningsstipend som alle medlemmer kan søke på. I år er det videreutdanninger i praktiske og estetiske fag som er prioritert.

Her kan du søke stipend.

Kompetanse for kvalitet er en avtale som avsluttes i 2025. Hva vi får etterpå er usikkert. Derfor vil stipendordningene være relevante for medlemmer i Utdanningsforbundet også i tida framover, sier Lode.

Kjønnsroller og medborgerskap

I sin master har Glendenberg dukket inn i kjønnsroller, muntlig deltakelse i klasserommet og medborgerskap. Hun hadde lagt merke til en tendens i klasserommet som hun ville undersøke nærmere og systematisere observasjonene sine.

– Guttene er ofte raskere til å rekke opp handa og svare spontant på spørsmål enn jentene. Jentene blir tryggere ved å snakke i par før de skal si noe høyt. Når vi vet dette, kan vi legge opp undervisningen slik at alle kan delta. Dette handler i stort om deltakelse, også i samfunnsdebatten på sikt for dagens elever.

Glendenberg jobber for tida med å skrive en artikkel i samarbeid med veilederen hun hadde under masterstudiene der funnene fra studien hennes inngår.

Historien bak Oslo Lærerinnelags fond

Oslo Lærerinnelags fond er en selvstendig stiftelse som Utdanningsforbundet administrerer. Oslo Lærerinnelag var en fagforening som ble stiftet i 1866. De gikk etter hvert inn i Norsk Lærerlag som senere slo seg sammen med Lærerforbundet og dannet Utdanningsforbundet.

Fondet ble opprettet etter salget av en eiendom, og lærerinnelaget bestemte hvilket formål midlene skulle benyttes til. På den tiden var det mange kvinnelige medlemmer i Norsk Lærerlag som ikke hadde råd til å prioritere videreutdanning og forskning, da dette var noe de i så fall måtte bekoste selv.

Formålet med fondet ble derfor å yte kvinnelige lærere i grunnskolen økonomisk støtte til videreutdanning og forskning. Søknader innenfor områdene likestilling og kjønn, og kjønnsperspektivet i pedagogikken, blir høyt prioritert. Det samme gjelder doktorgradsstudier.

Sitert

Avbildet: Siri  Skjæveland Lode