Barnehagene må prioriteres i det kommende budsjettarbeidet

I et åpent brev til kommunepolitikerne som er sendt avisene gratulerer fylkesleder Thore Johan Nærbøe alle nyvalgte kommunepolitikere med vervet. Han minner dem om viktigheten av å satse på gode barnehager.

I innlegget som er publisert i flere av avisene trekker Thore Johan frem rapporten "Når plantid bare er en plan" som er laget av Utdanningsforbundet. Denne rapporten avdekker flere ting om situasjonen i barnehager i Norge, blant annet dette:

• 13 % av barnehagelærerne får som hovedregel tatt ut sin avtalefestede planleggingstid.
• 25 % av barnehagelærerne får sjelden eller aldri tatt ut sin planleggingstid. Årsaken er redusert bemanning pga sykdom og annet fravær.
• 60 % av barnehagelærerne får aldri tilbake avsatt planleggingstid, til tross for at dette jf. avtaleverket skal erstattes. Ansatte i de største barnehagene er de som sjeldnest får tilbake tiden.
• Ca. 30 % av ansatte barnehagelærere oppgir at de ser for seg å slutte i løpet av 1-3 år. Andelen er størst blant lærere under 40 år.
• 70 % av barnehagelærere oppgir at de har for liten tid til å følge opp enkeltbarn.

- Den gjennomgående årsaken til at dette er et problem er at barnehagene har for lav bemanning. Vi trenger en statsning på de minste, og Utdanningsforbundet krever flere barnehagelærere og økt bemanning. Vi oppfordrer kommunepolitikere til å sette seg inn i situasjonen i sin kommune og arbeide for å bedre vilkårene til både barn og ansatte som jobber i barnehagene, sier Thore Johan.

Prioritering av de minste

Utdanningsforbundet har også utarbeidet en bemanningskalkulator som beregner hva økt bemanning til koste i den enkelte kommune. Thore Johan mener alle valgte kommunepolitikere må ta en titt på denne.

- Økt bemanning og satsning på kvalitet er ikke så dyrt som en skulle tro. Vi vet at foreldre er fornøyd med barnehagetilbudet i Innlandet, men dette kommer av den enorme innsatsen som alle barnehagelærere, fagarbeidere og andre ansatte i barnehagene gjør hver eneste dag. De strekker seg enormt langt for å gi et godt tilbud til barna. Det er nå på høy tid at vi ser på hvilke konsekvenser dette gir for de ansatte. Rapporten "Når plantid bare er en plan" viser hvilke utfordringer som finnes i sektoren. Lokalpolitikerne kan bidra til å løse dette, sier han.

Hele innlegget som er sendt til avisen kan leses her.

Sitert

Avbildet: Thore Johan  Nærbøe