NOU 2023:16 Evaluering av pandemihåndteringen – rapport fra Koronautvalget

Lærernes arbeidsmiljø henger tett sammen med hvordan barn og elever har det og blir ivaretatt. Vanlig drift av barnehager og skoler ble under pandemien sett på som svært viktig med hensyn til å holde samfunnet og næringslivet i gang.

I utvalgets utredning, blir det som en del av anbefalingene vist til at myndighetene bør forsterke samarbeidet på tvers av forvaltningsnivåene i det nasjonale systemet for krisehåndtering, og videre at god kommunikasjon i kriser er viktig blant annet for å støtte opp under befolkningens tillit og etterlevelse av tiltak som settes i verk. Utdanningsforbundet savner i denne sammenheng en bedre drøfting fra utvalget når det gjelder partssamarbeidet og organisasjonenes rolle. Det etablerte samarbeidet mellom myndighetene og organisasjonene i arbeidslivet var en betydelig styrke under denne krisen og hadde flere viktige funksjoner. Blant annet gjaldt dette oppslutning og utforming av smitteverntiltak. Utvidelse av permitteringsordninger, forskrifter, avtaler og veiledninger knyttet til arbeidstid og smittevern, informasjon om smittevernveiledere og retningslinjer er eksempler på saker som ble drøftet som en del av partssamarbeidet nasjonalt og lagt til rette for økt oppslutning og legitimitet om tiltakene. Sammen med god kommunikasjon og forsterket samarbeid på tvers av forvaltningsnivåene, er et velfungerende partssamarbeid avgjørende for fremtidig krisehåndtering.

Koronautvalget viser videre til at Norge hadde et godt rettslig rammeverk for å håndtere pandemien, samtidig som utvalget peker på behov for å endre enkelte deler av lovgivningen og planverket med sikte på håndtering av langvarige kriser. Utdanningsforbundet vil minne om at samtidig som det under en krisehåndtering er behov for et dynamisk regelverk med stadig behov for endringer, medfører dette samtidig økt behov for klargjøring av hva som ligger i nye bestemmelser. Under koronapandemien erfarte Utdanningsforbundet utfordringer med å få nødvendige klargjøringer fra relevante offentlige organer og myndigheter, med dertil usikkerhet blant våre tillitsvalgte i utdanningssektoren om hva som er riktig fortolkning av nye og endrede regler. Utdanningsforbundet etterlyser derfor at koronautvalget er tydeligere i sine anbefalinger om å bygge opp beredskap for veiledning og fortolkning av regelverk i framtidige krisehåndteringer.

Les mer: Vår høringsuttalelse (pdf, 180 kB)