UKEINFO 36-2023

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

En viktig debatt om barnehage, grunnskole og videregående skole ble holdt torsdag 31. august på Kulturhuset. Det kom mange løfter fra alle partier om å gi bedre rammer til institusjonene og lærerne som skal ivareta barna.

Utdanningsforbundet Oslo vil passe på å følge dette opp. Debatten om hva barna og de ansatte i barnehage og skole trenger er ikke over når valget er over.

Bemanning var hovedtema innenfor barnehage. Leder av valgdebatten, Marianne Lange Krogh, innledet med tall på mangel av barnehagelærere i Oslo:

«Barnehagelærerens kompetanse er kompleks og spesialisert inn mot arbeidet med å lede og utvikle barnehagens pedagogiske praksis i tråd med barnehageloven og rammeplanens føringer. I Oslo mangler det 542 barnehagelærere for å oppfylle dagens norm i barnehageloven. Det betyr at mange barns barnehagehverdag ledes av ansatte som ikke har kompetanse til å fortolke mandatet ut fra barnegruppen og det enkelte barns behov. Det er alvorlig.»

Du kan stemme ved kommunevalget i Oslo hvis du er norsk eller nordisk statsborger som er registrert som bosatt i Oslo innen 30. juni 2023 og har fylt 18 år innen utgangen av 2023, eller du er utenlandsk statsborger som er registrert som bosatt i Oslo innen 30. juni 2023 og har vært registrert som bosatt i Norge sammenhengende siden 11. september 2020.

"Stem på dem som lever her om hundre år,
stem på din sønnesønns gråt,
stem på din datterdatters første smil.

Stem på dem som aldri får fred
før verden blir en munnfull fredeligere.

Stem på brannvesenet som prøver, med et sukk,
å slukke helvete."

Utdrag fra diktet «Stemmeseddel» av Harald Sverdrup

Er du opptatt av faglig utvikling, spesialskoler eller spesialgrupper, klima og miljø eller pedagogisk digitalisering? Er du rådgiver eller sosiallærer, eller er du rett og slett ung (under 36)? Da er kanskje ett eller flere av følgende fora stedet for deg!

• Medlemsforum for rådgivere og sosiallærere
  • Forum for spesialskoler og spesialklasser
  • Forum for klima og miljø
  • Forum for unge medlemmer (UNGforum)
  • Forum for pedagogisk digitalisering
  • Fagforum (det opprettes et forum for hvert fag med nok interesserte)

Utdanningsforbundet Oslo søker medlemmer til forumene sine. Forumene er medlemsstyrte, og det er opp til medlemmene i foraene hva man ønsker å gjøre. Tidligere har medlemsforum blant annet arrangert medlemsmøter, kommet med innspill til høringer, skrevet innlegg til aviser og diskutert faglige utfordringer, men forumene utformer sitt eget mandat, som så skal godkjennes av fylkesstyret. Hvert forum velger en leder, og får tildelt en kontaktperson i fylkesstyret. Leder er ansvarlig for å sette opp og lede møtene, mens kontaktpersonen i fylkesstyret ordner det praktiske, som å sende ut innkalling, booke møterom og bestille lunsj.

Hvis du tenker at du har lyst å være med på noe av dette, sender du en e-post til [email protected] og skriver navnet på forumet som fanget din interesse i emnefeltet.

ATV - registrering.jpg

Det er fremdeles mange arbeidsplasser som mangler å gjennomføre valg og registrere hvem som skal være tillitsvalgt i barnehageåret 2023-2024.

Fortsetter nåværende tillitsvalgt, så skal dette også registreres. Tillitsvalgtvervene for barnehage ble avsluttet 31. august (for dem som ble registrert for ett år) . Etter denne dato har dere ikke lenger tilgang til tillitsvalgtverktøyet, og kan ikke registrere ny tillitsvalgt eller forlenge eget verv.

Vi anbefaler snarest å sette opp valg av tillitsvalgt som tema på et klubbmøte. Når tillitsvalgt er valgt (eller gjenvalgt), er det viktig at den tillitsvalgte registreres riktig i vårt medlemsregister.

Slik gjør dere:
For å ordne ny registrering sender dere e-post til [email protected] med medlemsnummer, navn, e-postadresse, mobiltelefonnummer og periode de er valgt for (1 eller 2 år) til den/dem som har fått vervene og arbeidsplass. Merk e-posten med: NY TILLITSVALGT PÅ *navn på arbeidsplass*.

Lykke til! Ta kontakt med oss dersom du trenger videre hjelp med dette.

Nå ligger plakater, flyers og tilbakemeldingsskjemaer ute på nettsiden klare for bestilling direkte til arbeidsplassen.

Dere finner dem her:

Når dere trykker "Bestill som trykksak" kommer dere til denne siden Bestill trykt materiell (utdanningsforbundet.no). Plakater og flyers ligger under "Vervemateriell" og tilbakemeldingsskjemaene finner dere under "For tillitsvalgte"

Alle disse finnes på bokmål, nynorsk og nord-samisk.

Utdanningsforbundet inviterer til kveldsseminar hvor vi stiller spørsmål om karakterene i videregående skole er i ferd med å bli ubrukelige. Tid og sted er torsdag 14. september fra kl. 18.00-20.00 på Lærernes hus. Inviter gjerne med deg medlemmer fra klubben din og meld dere på! Det blir debatt!

Seminaret er gratis og åpent for alle. Det blir enkel servering fra kl. 17.00.

Les mer om arrangementet her: Kveldsseminar – er karakterene i ferd med å bli ubrukelige? (utdanningsforbundet.no)

Lenke til påmelding: Kurspåmelding (utdanningsforbundet.no)
Påmeldingsfrist er i dag, torsdag 7. september.

Har du ikke mulighet til å delta i Lærernes hus så kan du følge det på stream.