En vanskelig prioriteringsoppgave

Statsbudsjettet for 2024 er lagt fram. Fylkesleder Thore Johan Nærbøe har sett på hva dette vil betyr for kommunene i Innlandet og for muligheten til å gi ressurser til virksomheter i barnehage og skole.

I forslaget til statsbudsjett økes frie inntekter til kommunen i Innlandet. Thore Johan mener at dette kan bety at det kan bli en etterlengtet satsning på barnehage og skole. Samtidig er han bekymret for realitetene og det tidligere erfaringer viser.

- I regjeringens forslag til statsbudsjett registrerer vi at de frie inntektene til kommunene i Innlandet er økt med i snitt 4,7 %. Statsforvalteren forteller på sine nettsider at skatteinngangen for kommunesektoren i sin helhet blir høyere enn anslått i vår med 4,1 milliarder. Samtidig forventer man en lavere kostnadsvekst med 3,2 milliarder for hele landet. Totalt skulle en da kunne anslå at det vil være mer handlingsrom for kommuner i Innlandet, men erfaringer har vist oss at det dessverre sjelden er nok penger til alle de oppgaver som skal løses, sier han.

Han forstår at mange kommunepolitikere har en vanskelig oppgave foran seg når prioriteringer skal gjøres.

- Kommunepolitikere i hele Innlandet har nå en vanskelig oppgave foran seg når det skal prioriteres. Oppvekstsektoren med barnehager og skoler er allerede svært underfinansiert om man legger oppgaveporteføljen til grunn, og jeg er svært bekymret for at flere kommuner nå skal havne i en nedbemanningsprosess. Flere kommunedirektører er registrert i media med sparekniven, og det kan bety kutt i en sektor som har store bemanningsutfordringer, sier han.

Barnehagesektoren må få mer penger

Fylkeslaget er spesielt bekymret for barnehagesektoren med ansatte som har strukket seg svært langt over lang tid. Thore Johan mener barnehagesektoren må få tilført flere midler.

- Dette er spesielt viktig for barnehagesektoren, der et generelt press på grunnbemanning skaper betydelige utfordringer for arbeidsmiljøet til de ansatte. Det er for få ansatte totalt, det mangler barnehagelærere i over 70 årsverk for å oppfylle dagens normtall og det er stort sykefravær. Til syvende og sist vil dette gå på bekostning av tilbudet som gis til barna. Tilbudet opprettholdes nå på tross av ressurstilgang og på grunn av at de ansatte i barnehagen strekker seg lenger enn hva som er bærekraftig, sier han.

Utfordringer for Innlandet fylkeskommune

For Innlandet fylkeskommune er ikke statsbudsjettet lystig lesing.

- For Innlandet fylkeskommune leser vi at fylkesordføreren er skuffet over at det nye inntektssystemet ser ut til å gi en redusert inntekt på 114 millioner. Hva dette utgjør for totaliteten i fylkeskommunen skal vi følge nøye med på, spesielt siden man allerede er i gang med utredninger vedr skolestrukturen for videregående opplæring. Vi ber det nye fylkestinget om å være oppmerksomme på at skolens samfunnsmandat er betydelig utvidet gjennom en årrekke, og at dette får betydninger for de oppgaver som skal løses. Vi er spesielt bekymret for om man klarer å opprettholde et kvalitativt godt tilbud i hele Innlandet, uten at for mange ungdommer ser seg nødt til å flytte på hybel for å kunne gå på de linjer man ønsker, sier han.

Forut for valget hadde Thore Johan samtale med alle partiene. Dette vil han følge opp i den kommende perioden.

- De samtalene vi hadde med kandidatene i forkant av valget skal vi følge opp i det videre arbeidet. Det er jo godt å ha på video at alle partier sa de skulle satse på videregående opplæring. Slikt forplikter, sier han.