Mangler barnehagelærere: – Kommunene gjør for lite

En ny undersøkelse viser at antall barn i barnehagen økte fra 2021 til 2022, mens antall barnehagelærere gikk ned. – Både kommunale og private barnehageeiere gjør for lite for å rekruttere og beholde barnehagelærere, sier Utdanningsforbundets Hege Valås.

Utdanningsdirektoratet la nylig fram undersøkelsen Fakta om barnehager 2022
Undersøkelsen viser at etter flere år der antall barn per barnehagelærer har gått ned ble dette snudd i fjor. Fra 2021 til 2022 gikk antall barn per barnehagelærer opp fra 13,1 til 13,3.

– Denne utviklingen viser noe Utdanningsforbundet har pekt på lenge: Nemlig at rekrutteringen til barnehagelæreryrket må bedres og det må tas grep for å beholde lærerne som allerede er der. Dette må politikerne ta på det største alvor, sier Valås som er nestleder i Utdanningsforbundet.

Positiv utvikling snudd

Siden barnehagelærernormen ble styrket i 2018 har utviklingen på landsbasis gått i riktig retning, om enn svært sakte. Fram til i fjor.

Andelen barnehager som oppfyller barnehagelærernormen, sank i løpet av 2022 fra 71 til 67 prosent. Sammenlignet med året før har det faktisk vært en økning i årsverk til de fleste stillingstypene i landets barnehager. Men altså med ett unntak: Det var færre barnehagelærere i barnehagene i 2022 enn i 2021.

Ved inngangen til fjoråret manglet det om lag 2 200 barnehagelærere for å oppfylle den lovfestede barnehagelærernormen, og ved årets slutt hadde tallet steget til nesten 2 600.

– Til tross for at regjeringen faktisk bevilget 100 millioner kroner til kommunene, med beskjed om at de skulle brukes på flere barnehagelærere, går altså utviklingen i feil retning, sier Valås. Dette var penger nok til om lag 500 nye barnehagelærere, i stedet ble det 400 færre.

Ambisiøst mål

Det har lenge vært en tverrpolitisk enighet om at minst halvparten av barnehagens ansatte skal være barnehagelærere, og for få uker siden presenterte regjeringen et nytt mål om at minst 60 prosent av de ansatte skal være barnehagelærere innen 2030.

– Dette er et ambisiøst mål, som Utdanningsforbundet stiller seg bak, men det krever en helt ny form for innsats i sektoren for å kunne bli en realitet. Det er ikke mer enn sju år til 2030, minner Valås om.

– Om vi ser på regjeringens målsetting om 60 prosent, må veksten de kommende sju årene være på 17 prosentpoeng. Inkludert de 2 600 barnehagelærerne som mangler for å oppfylle dagens norm, må vi altså rekruttere omtrent 13 000 barnehagelærerårsverk til sektoren innen 2030, sier Valås.

Hun mener det er en formidabel oppgave å realisere en slik målsetting, men ingen umulighet dersom man er villig til å ta de nødvendige politiske grep.

Økt barnehagelærertetthet kommer ikke av seg selv
Hege Valås, nestleder i Utdanningsforbundet

– Økt barnehagelærertetthet kommer ikke av seg selv. Det er vanskelig å se hvordan dette kan realiseres uten å lovfeste strengere normer, og samtidig stramme inn muligheten for å søke dispensasjon fra barnehagelovens utdanningskrav, sier Valås.

Hun viser til dagens situasjon der tre fjerdedeler av landets kommuner har barnehager som ikke oppfyller barnehagelærernormen, og at store kommuner som Lillestrøm og Bærum mangler tilstrekkelig antall barnehagelærere i henholdsvis 75 og 68 prosent av sine barnehager.

Ikke likeverdig barnehagetilbud

– Da er det åpenbart at ikke alle barn i Norge tilbys et likeverdig barnehagetilbud, og det er tydelig at både kommunale og private barnehageeiere mangler evne og vilje til å gjøre det som skal til for å rekruttere og beholde barnehagelærere til sine barnehager, sier Valås.

Eksempelvis oppfyller under 45 prosent av barnehagene i Stavanger den lovfestede barnehagelærernormen, mens tallet i Bergen er 99 prosent. I Bærum kommune har en privat barnehage akkurat varslet at den legger ned fra sommeren, grunnet problemer med å rekruttere barnehagelærere nok til å drive et forsvarlig pedagogisk tilbud.

For å nå målsettingen om at 60 prosent av barnehagens ansatte skal være barnehagelærere innen 2030, må sektoren tiltrekke seg tett innpå 2 000 nye barnehagelærere hvert år fremover.

– Regjering og Storting må raskt komme med konkrete og kraftfulle tiltak som sikrer et helt annet tempo i rekrutteringen av barnehagelærere til sektoren, avslutter Valås.

Sitert

Avbildet: Hege Valås