Innspill til veileder om forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger

Utdanningsforbundet mener informasjon om maksimalt antall barn/elever som skal ha sitt daglige virke i virksomheten, er helt avgjørende for å kunne godkjenne etablering, utvidelse eller endring etter forskriften.

§ 3 Ansvar for virksomhetens plikter etter forskriften

Paragraf 3 plasserer ansvaret for oppfyllelse av kravene i forskriften til virksomhetens eier, med mulighet for å delegere oppgaver for å etterleve forskriften. Forskriften inneholder en lang rekke plikter knyttet til planlegging, oppfølging og dokumentasjon. Dette er oppgaver som krever både tid og kompetanse. Det er i stor grad skolen og barnehagens ledelse, samt lærere/barnehagelærere, som i praksis utfører mange av oppgavene. Tilbakemeldinger vi får tyder på at HMS-arbeidet er tidskrevende og beslaglegger mye tid for ledere og lærere i barnehager og skoler, og at det gjør at de mangler tid til det pedagogiske oppdraget gitt i opplæringsloven og barnehageloven med tilhørende forskrifter. I tillegg vil det kreve kompetanse å følge opp mye av HMS-arbeidet. Denne kompetansen finnes ofte ikke i virksomheten.

Vi mener veilederen må presisere nærmere hvilke ressurser som er nødvendig for å etterleve forskriften. Det bør presiseres at dersom eier delegerer oppgaver til virksomheten, må eier sikre tid og kompetanse til å utføre oppgavene gjennom personalressurser med nødvendig kompetanse.

§ 4. Helsemessig tilfredsstillende virksomhet

Fysisk aktivitet og hvile: Andelen små barn i barnehagen har økt over tid. Mange barn starter i barnehagen før de har fylt 1 år og mange barn har behov for å sove i løpet av barnehagedagen. Vi mener det bør framgå av veilederen at det må tilrettelegges for at små barn kan få nødvendig søvn i løpet av barnehagedagen. Det står under arealnormer i barnehager at det må være mulig for barn å sove ute uten at det kommer i konflikt med barn som leker. Vi mener det er naturlig å også omtale små barns behov for søvn under overskriften fysisk aktivitet og hvile og viktigheten av at det tilrettelegges for dette på en sikker og helsemessig god måte, og at barnehagen har gode rutiner.

Les mer: Vår uttalelse (pdf, 139 kB)