Slik kan skolen bekjempe antisemittisme

Antisemittisme i norske skoler er et økende problem. I denne episode av podkasten Lærerrommet får lærere konkrete råd til hvordan de kan oppdage og håndtere antisemittiske holdninger blant elever.

Jødiske barn og unge i Norge opplever i dag trakassering og i enkelte tilfeller også drapstrusler – kun på grunn av sin etnisitet. Dette er bakteppet for en fersk episode av Lærerrommet, der temaet er hvordan skolen kan forebygge og bekjempe antisemittisme.

🎧 Hør episoden her:

Episoden er spesielt rettet mot lærere, skoleledere og andre som ønsker å lære mer om hvordan man kan jobbe aktivt mot antisemittisme i skolen.

Antisemittisme på vei opp

Forsker og forfatter Cora Alexa Døving fra Holocaustsenteret forteller blant annet om senterets holdningsundersøkelse fra 2024, som dokumenterer en økning i antisemittiske holdninger i den norske befolkningen – etter flere år med nedgang. Dette gjenspeiles også i landets klasserom.

I studio er også Maja Haaland, tidligere jødisk veiviser i norske skoler og nå styreleder i Jødisk ungdomsforening, samt Mirjam Berg Abrahamsen, mangeårig lærer og skoleleder i Oslo, og medlem i både Det Mosaiske Trossamfunn og organisasjonen Jødiske stemmer for en rettferdig fred.

Hvordan kjenne igjen antisemittisme?

Gjennom samtalen gir deltakerne innblikk i hvordan antisemittisme kan komme til uttrykk i skolehverdagen – både gjennom språkbruk, vitser, stereotypier og trakassering. De understreker at lærere må være bevisste på dette, og tørre å gripe inn.

Det handler om å være tydelig på verdier og skape trygge rom for alle elever

Råd til lærere

Podkasten gir flere konkrete tips til lærere som vil jobbe forebyggende:         

  • Vær årvåken for språkbruk og negative stereotypier
  • Skap rom for å snakke om identitet og historie – også den jødiske
  • Ta tak i ubehagelige situasjoner med en gang – ikke bagatelliser

En viktig samtale

Episoden av Lærerrommet fungerer som en viktig påminnelse om at antisemittisme fortsatt finnes – også i Norge, og også blant barn og unge. Ved å lytte til dem som har erfart det på kroppen, og dem som forsker og underviser om det, kan lærere få styrket sitt arbeid mot hat og fordommer.

Episoden er basert på et webinar arrangert av Utdanningsforbundet i mars 2025