NETTKURS: Levende klassemiljø

- klasseledelse og relasjonsbygging i en skole i endring

sep

15

24

1430

Påmelding
15.09.2020 14:30:00 24.09.2020 14:30:00 Europe/Oslo NETTKURS: Levende klassemiljø Dette kurset blir nettbasert og går over to ettermiddager. På kurset vil du lære teknikker for å utvikle et tydelig læringsfokus og sterk relasjonsbygging i undervisningen.

Kurset gjennomføres over to ettermiddager på Zoom, med individuelle oppgaver mellom kursdagene. Øktene bygger på hverandre og må ses i sammenheng. Deltakerne bør delta på begge øktene for å få det ønskede læringsutbyttet.

Del 1: Tirsdag 15. september, kl. 14.30-16.00
Del 2: Torsdag 24. september, kl. 14.30-16.00

Levende klassemiljø er et kurs for lærere og lærerstudenter som ønsker konkrete og inspirerende redskaper. Du lærer teknikker for å utvikle et tydelig læringsfokus og sterk relasjonsbygging i undervisningen. Hvordan navigere i et landskap som synes mer komplekst enn noen gang? Kurset består av mange praktiske øvelser og oppgaver.

Denne høsten er Utdanningsforbundets nettkurs gratis, men for 2021 vil nettkurs også ha kursavgift. Det er begrenset antall plasser på kurset "Levende klassemiljø".

Del 1 - tirsdag 15. september, 14.30-1600

• Verdier og holdninger i klasseledelsen: Skal alle med?
  • De fem kontrollpunktene: Tiden, rommet, handlingen, oppmerksomheten og “fortellingens
    hovedperson”.
  • Presentasjon av oppgaver og utfordringer til neste kursdag

Del 2 - torsdag 24. september, 14.30-1600

• Gjennomgang av innsendte caser/erfaringer fra deltakere etter første kursdag.
  • Koblingen mellom god klasseledelse og læringsfokus - hva fikk elevene med seg?
  • Utfordringer i hybridundervisning, der noen elever er fysisk tilstede, mens andre deltar via skjerm.

Kursleder:
Jørgen Moltubak holder en rekke kurs og foredrag om klasseledelse og skoleutvikling. Han har skrevet tre bøker, Gnistrende undervisning - håndbok i klasseledelse og undervisningsdesign (2015), Gnistrende samarbeid - håndbok i skoleutvikling for lærere (2016) og Fortellemagi - kunsten å bruke fortellinger i formidling (2017) og Improvisasjon i klasserommet. Frigjør superkraften (2020). Deltakere på Moltubaks kurs omtaler ham som en svært dyktig kursleder, og kursene omtales som engasjerende, inspirerende og med stor praktisk nytteverdi.

Foredragsholder

Jørgen Moltubak

NETTKURS: Levende klassemiljø

15. - 24. september 2020
kl. 14.30 - 16.00

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: maraag@udf.no

Faglig ansvarlig

Per Arneberg
E-post: perarn@udf.no
Telefon: 24142076

Podkast: Hvordan skape et godt miljø i klassen?