Forslag til endringer i fagskoleforskriften om institusjonsakkreditering

Institusjonsakkreditering må ikke medføre at omfanget på fagskoleutdanningene går utover de fastsatte rammene som gjelder i lovverket.

Institusjonsakkreditering gir fagskolene et utvidet handlingsrom slik at de raskere skal kunne opprette utdanningstilbud som arbeidslivet trenger og etterspør. Dette er en viktig del av fagskolens oppdrag, og institusjonsakkreditering kan derfor være til gode både for fagskolene, studenter og for det mottakende arbeidsliv. Generelt mener vi at departementets forslag til vilkår for institusjonsakkreditering langt på vei sikrer at fagskoler som får innvilget slik akkreditering er solide og kompetente nok til å forvalte ansvaret på en god måte.

Utdanningsforbundet mener imidlertid at autonomien og fullmaktene som fagskoler får ved institusjonsakkreditering ikke må bidra til å redusere eller skape mer utydelige skiller mellom høyere yrkesfaglig utdanning og universitet og høyskoler. Dette er to ulike sektorer med hvert sitt oppdrag og som bygger på ulike tradisjoner. De to sektorene skal utfylle hverandre, ikke konkurrere. Fagskoleutdanninger skal være korte og praktiske videreutdanninger som i hovedsak er rettet mot de med yrkesfag på videregående skole, mens utdanningstilbud i UH-sektoren er vitenskapelige, forskningsbaserte og bygger på generell studiekompetanse. Høyere yrkesfaglig utdanning gir ikke de samme kvalifikasjonene som UH. Videre er gradsbetegnelser som brukes i UH basert på Bologna-prosessen og er beskyttet i UH-loven, mens gradsbetegnelsen som hjemles i forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning er l høyere og lavere fagskolegrad.

Les mer: vårt høringssvar om forslag til endringer i fagskoleforskriften om institusjonsakkreditering (pdf, 158 kB)