Velkommen til Pride-feiring, endelig!

– Etter lang tid med nedstengning og begrensinger, er det nå endelig klart for full feiring av årets Pride, sier Utdanningsforbundets Ann Mari Milo Lorentzen.

Paradelørdagen 25.juni starter Unio-forbundene med Pride-frokost i Utdanningsforbundets lokaler i Oslo Meld deg på her, senest 19.06. (Mer info under). Deretter er det deltagelse i den store Pride-paraden. Og i Pride Park skal Unio ha stand sammen med Norsk sykepleierforbund og Utdanningsforbundet Oslo.

En menneskerett

– Pride-feiringen i år blir helt spesiell. Mange har merket nedstengningen av samfunnet på kroppen, ikke minst de som til vanlig føler på utenforskap. Da kan det hjelpe at det endelig blir en skikkelig Pride-markering i år, sier Lorentzen som er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder for Utvalg for likestilling og mangfold i forbundet.

– Mer enn noen gang er det viktig å feire kjærligheten og retten til å elske den man vil. Det er faktisk en menneskerett!

Kan støtte barn og unge

– Pride er viktig for veldig mange mennesker, også for mange lærere, barn og elever i barnehager og skoler, sier Lorentzen.

Planverket i barnehagen og skolen er tydelig på at barnehagelærere og lærere skal legge til rette for mangfold og tilhørighet, og motvirke alle former for diskriminering. Allerede i barnehagen skal det synliggjøres et mangfold i familieformer og man skal sørge for at alle barn får sin familie speilet.

– Dette betyr at det å markere Pride er ikke nok i seg selv, men Pride-paraden er en fantastisk arena for hele lærerprofesjonen til å vise at vi er stolte barnehagelærere og lærere som møter barn, elever og ansatte med respekt og likeverd, fortsetter Lorentzen.

Pride landet rundt

Mange av Utdanningsforbundets lokal- og fylkeslag har markert seg i Pride-parader over hele landet året gjennom.

– Det gjør meg stolt på lærerprofesjonens vegne! Vi har et stort ansvar for å vise barn og unge at i vår verden er det plass til alle og alle har rett til å være hele seg, Ann Mari Milo Lorentzen, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder for Utvalg for likestilling og mangfold i forbundet..

Det foregår Pride-markeringer i hele landet og her finner du en oversikt over hvor og når

I år er det 50 år siden sex mellom menn ble lovlig i Norge. Dette er en viktig milepæl i norsk historie som markeres med et skeivt kulturår over hele landet og du finner en oversikt over arrangementer her

Oslo Pride arrangeres i år fra 18.–27. juni. Festivalområdet Pride Park er åpent 22. til 25. juni, og den store Pride-paraden i Oslo sentrum gjennomføres lørdag 25. juni.

Frokost og Pride-parade lørdag 25. juni
Lørdag 25. juni er den store paradedagen. Paraden begynner klokka 13, og den går fra Grønland til Spikersuppa. Vi stiller opp på Grønland fra klokka 12. Unio stiller i paraden, etterfulgt av blant annet Norsk Sykepleierforening og Utdanningsforbundet.

Felles Unio-frokost for medlemmer i alle våre forbund. Frokosten arrangeres av Utdanningsforbundet i deres lokaler i Hausmanns gate 17 og begynner klokka 10.
Det blir enkel og hyggelig servering av brødmat, juice, saft, kaffe og te. Det blir også noe godt til kaffen. Det blir quiz, allsang og ikke minst gode muligheter til å treffe nye og gamle bekjentskap og ha det moro sammen.
Ta med deg kjæresten, ungene eller en venn og bli med!

Påmeldingsfrist 19.juni
Meld deg på ved å sende en e-post til [email protected] senest søndag 19. juni. Påmeldingen må inneholde: Fullt navn, hvilket forbund du tilhører, om du eventuelt har med deg andre gjester (oppgi antall og om de er voksne eller barn) og om det er spesielle mathensyn eller annet vi må vite om.
Påmeldingen er gyldig først når du har fått en e-post med bekreftelse.
Dersom du er påmeldt, men ikke har anledning til å komme likevel, ber vi deg gi beskjed så fort som mulig, slik at vi eventuelt kan gi plassen din til noen andre.

• Hvor: Hausmannsgate 17, 0182 Oslo
  • Når: Lørdag 25. juni klokka 10
  • Hvem: Medlemmer i Unio-forbund med familie og venner
  • Påmeldingsfrist: 19. juni

Unio-stand i Pride Park 22. juni–25. juni
Unio skal ha en egen stand i Pride Park. Standen vil være bemannet med representanter fra våre ulike forbund. Åpningstider: onsdag til fredag 15–21 og lørdag 12–21.

Pride-sending med blant andre programleder Erik Aasheim og likestillingsminister Anette Trettebergstuen fredag 24. juni
Vi planlegger utendørs sending med gjester og publikum fra takterrassen til Primus Productions i Grensen 17. Vi kommer tilbake til tidspunkt og mer detaljert program for sendingen.
Ytterligere detaljer og program for Unio-aktiviteter under Oslo Pride vil bli offentliggjort fortløpende på unio.no

Sitert

Avbildet: Ann Mari Milo  Lorentzen