Solidaritet med folket i Iran!

Demonstrasjonene i Iran etter drapet på 22 år gamle Mahsa Amini mens hun var i moralpolitiets varetekt, fortsetter å spre seg. I sentrum av protestbevegelsen står unge mennesker som risikerer livet for frihet, demokrati og likestilling.

Utdanningsforbundet fordømmer på det aller sterkeste regimets bruk av maktmidler overfor demonstrantene.

Protestene har pågått siden i sommer, og har økt i omfang og styrke siden midten av september. Slagordet som ropes i Irans gater er «Kvinner, Liv, Frihet!». Demonstrasjonene blir møtt med brutale virkemidler fra regimets sikkerhetsstyrker. Demonstranter blir skutt på, banket opp og arrestert. Dødstallene fortsetter å stige.

Demonstrasjonene har også spredt seg til landets universiteter. Sikkerhetsstyrkene har svart med å ta seg inn på universitetene og gå hardt til verks. Hundrevis av studenter skal være arrestert.

Iran er blant de verste landene i verden hva gjelder brudd på menneskerettighetene. Prestestyret undertrykker sin befolkning på det mest brutale vis, med omfattende bruk av arrestasjoner, pisking, tortur og henrettelser.

Særlig utsatt er landets kvinnelige befolkning, i tillegg til LHBTQI+-samfunnet. Arbeidstakeres rettigheter generelt er i praksis ikke-eksisterende.

Det virker å være en bevisst strategi fra regimet å gå etter iranske og internasjonale fagorganiserte i et desperat forsøk på å tvinge sine motstandere til stillhet.

Lærere og studenter i frontlinjen

Lærernes fagforening i Iran har over lang tid vært toneangivende i kampen for utdanningsansattes rettigheter og grunnleggende menneskerettigheter. Dette har blitt slått hardt ned på fra regimets side. Irans lærerfagforening var også blant de første som satt i gang nasjonale streiker for å støtte opp under protestene i høst.

Tidligere i år sendte Utdanningsforbundet et brev til regjeringen i Norge om å starte en dialog med iranske myndigheter om frigivelse av arresterte lærere. Da hadde myndighetene igjen slått ned på et lærermøte organisert av Samrådet for iranske lærerorganisasjoner.

Internasjonal fordømmelse

Utdanningsforbundet står sammen med hele den internasjonale fagbevegelsen i vår støtte til og hyllest av de modige menneskene som står opp mot den brutale undertrykkelsen fra landets prestestyre.

Motstanden blir ledet av kvinner og jenter som, med stor risiko for eget liv, kjemper for å få en slutt på den omfattende kvinnediskrimineringen som gjennomsyrer den politiske og religiøse eliten. Over hele landet viser kvinner og jenter sitt mot ved å kaste hijaben, klippe håret og ta til gatene. Unge mennesker står i frontlinjen for endring.

Vi krever at samtlige politiske fanger, mange av dem fagorganiserte og mange av dem unge, blir løslatt umiddelbart.

Vi står skulder til skulder med Irans befolkning som krever en slutt på undertrykkelsen og innføring av demokrati, menneskerettigheter og frihet.

Til slutt oppfordrer vi den norske regjeringen til å fortsette å holde trykket oppe mot Iran for å få en slutt på volden i landet.