PPT - krise over alt?

En rapport som Nordlandsforskning publiserte i november 2022, på bestilling fra Utdanningsforbundet, bekrefter langt på vei at det er krise i PPT. Ansatte i PPT er heller ikke overrasket over det rapporten avdekker.

Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) er kommunene og fylkeskommunenes instans for å gjøre vurdering av hvorvidt et barn eller en elev trenger spesialpedagogisk hjelp eller spesialundervisning. PPT skal også utrede barn og unge, eksempelvis for dysleksi og konsentrasjonsvansker, og veilede barnehager og skoler. Det har i mange år vært varslet av ansatte i tjenesten at det tar for lang tid før den enkelte får hjelp, og at dette skyldes at det er for få ansatte i fagstilling på det enkelte PP-kontor. Ansatte har lenge ytret behovet for en bemanningsnorm i PP-tjenesten.

Rapporten til Nordlandsforskning

Utdanningsforbundet er godt i gang med sitt arbeid for å jobbe fram en bemanningsnorm i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). På bestilling fra Utdanningsforbundet kom Nordlandsforskning i november -22 med en forskningsrapport om tilstanden i landets PP-tjenester. Rapporten fikk navnet «Bemanning i PP-tjenesten: Tilstrekkelig for å oppfylle tjenestens mandat?»

Rapporten avdekker at det er bemanningskrise i PP-tjenestene i hele landet. Nordlandsforskning innhentet data gjennom spørreskjema og intervju av et stort utvalg av PP-lederne i landet. Det ble spurt om organisering, kompetanse og antall fagstillinger i egen tjeneste. PP-lederne ble også bedt om å anslå hvordan tjenesten er rustet til å løse dagens mandat. Videre ble de spurt om de har tilstrekkelig ansatte og tilstrekkelig kompetanse til å kunne gjøre det som forventes å være PP-tjenestens kommende oppgaver de nærmeste årene.

De som trenger hjelp, venter ofte minst et år

Barn og elever venter på saksbehandling lengre enn loven sier, og det framstår som vanlig flere steder at brukerne av tjenesten må vente om lag et år fra henvisning til utredningen er ferdig. Når vi avdekker at dette er tilfellet i landet vårt, er vi nødt til å rope ut!

PP-lederne i forskningen til Nordlandsforskning melder hovedsakelig om høy og tilstrekkelig kompetanse på sine PP-kontor. PP-lederne er også jevnt over fornøyd med organiseringen. Rapporten viser at nesten alle PP-kontorene i landet bryter loven, og at dette i hovedsak skyldes for få ansatte i fagstillingene i PP-tjenestene. Både Stortingsmelding 6 (2019-2020) «Tett på» og forslag til ny opplæringslov peker på at PPT skal overta flere oppgaver i nær framtid. Ingen steder blir det lovet flere ansatte i PP-tjenesten.

Dette viser at det er grunn til bekymring for situasjonen slik den er i PPT i dag, og at vi kan forvente et enda større press i årene som kommer. PP-tjenester flere steder i lander melder om stor slitasje på sine ansatte, og som fagforening har vi en plikt til å jobbe for å bedre denne situasjonen for våre medlemmer. Da er det med stolthet vi kan melde om at vi nå er godt i gang med denne prosessen.

Bemanningsnorm i PPT vil ha betydning for hele laget rundt barnet

Vi vet at et fungerende støttesystem for våre barn er avgjørende i velferdsstaten: For at alle barn skal få like muligheter, må de ha mest mulig likt utgangspunkt. Vi ser en vekselvirkning mellom pedagogutdannet bemanning i barnehage og skole, og antall utdannede i fagstillinger i støttesystemene. Når det blir uthulinger det ene stedet, vil det bli større arbeidspress det andre stedet. Få lærere i klasserommet vil naturlig føre til at flere barn henvises til PPT. Få fagpersoner i PPT, vil føre til flere oppgaver til pedagogen i barnehage og skole. Det er derfor viktig med nok pedagoger både i barnehage, skole og støttesystem.

Saken blir jobbet med i alle ledd i organisasjonen vår, og vi kommer til å holde trykket oppe for å få på plass en anstendig bemanningsnorm i PPT, for våre barn og for hele laget rundt barnet.

Rakel Merete Hunstad
Kontaktperson FAS og medlem av fylkesstyret