Lærerrommet: Skolestress og helseplager
Hvilke grep kan skolen, lærerne og skolemyndighetene ta for å gjøre ungdommene mindre skolestressa?
Publisert 25.10.2023
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler temaet spesialundervisning.
Hvilke grep kan skolen, lærerne og skolemyndighetene ta for å gjøre ungdommene mindre skolestressa?
Publisert 25.10.2023
Omtrent 50.000 elever ved norske grunnskoler har rett til spesialundervisning. For å få dette må eleven ha en individuell opplæringsplan (IOP). Hvordan må denne planen være for at opplæringen skal fungere?
Publisert 14.09.2023
En rapport som Nordlandsforskning publiserte i november 2022, på bestilling fra Utdanningsforbundet, bekrefter langt på vei at det er krise i PPT. Ansatte i PPT er heller ikke overrasket over det rapporten avdekker.
Publisert 07.02.2023
Utdanningsdirektoratet publiserte 16. desember 2022 tallene fra Grunnskolens informasjonssystem for skoleåret 2022/23. Tallene i dette faktaarket gjelder per 1. oktober 2022.
PP-tjenesten har for lite ressurser og for lite bemanning. Får barn og elever som strever med læring hjelpen de trenger rundt i kommunene når den lovpålagte tjenesten er så presset?
Publisert 20.01.2023
Har de ansatte innen støttesystemene tilstrekkelig med ressurser i sitt arbeid?
Har de ansatte i støttesystemene tilstrekkelig med ressurser til sitt arbeid slik at barn, unge og voksne i utdanning kan få den hjelpen de har behov for?
Hovedmålet I Norge er at alle elever skal fullføre og bestå videregående opplæring. Et viktig tiltak i så hensende er da at må man sikre at rammene rundt undervisningen er tilstrekkelige slik at lærerne har en reell mulighet til å ivareta alle elevenes behov, både faglig og sosialt. Årets handlings- og økonomiplanen om kraftig innsparinger i opplæringsseksjonen, står i grell kontrast til vårt felles hovedmål.
Publisert 15.11.2022
Bemanningen i dagens PP-tjeneste er ikke tilstrekkelig til få utført lovpålagte oppgaver, viser en ny rapport. Lederne er usikre på om tjenesten er særlig godt rustet til å påta seg nye oppgaver.
Publisert 08.11.2022
Savner du å kunne tegne og bruke tegninger i veiledninger med barn, unge og voksne? Opplever du noen ganger at det du prøver å forklare blir misforstått? Synes du at modeller og foiler blir for ukonkrete når du veileder?