Uravstemningen i PBL er nå stengt

Uravstemning for medlemmer i PBL-området: Her kan du stemme frem til mandag 5. desember klokken 15.30.

Oppdatert 7. desember: Uravstemningen er nå avsluttet. Medlemmene sa ja, og ny tariffavtale har trådt i kraft. Les mer om det her. Teksten under er fra da uravstemningen åpnet:

Uravstemningen i PBL åpnet tirsdag 29. november. Her er uravstemningsdokument i PBL 2022 (pdf)

HER GÅR DU INN FOR Å STEMME

NB! Du vil havne på en Unio-/PF-side når du klikker på lenken over. Du skal likevel benytte medlemsnummeret og passordet som du har fått tilsendt fra Utdanningsforbundet.

Digital uravstemning

Uravstemningen for medlemmene i PBL-området skal gjennomføres digitalt. Nå er det du som medlem som skal være med å bestemme om resultatet skal godtas eller forkastes.

Sett deg godt inn i uravstemningsdokumentet. Ta gjerne kontakt med klubbleder og andre medlemmer på arbeidsplassen for å drøfte resultatet før du avgir stemme.

Uravstemning er en del av tariffoppgjøret og fagforeningsdemokratiet. Resultatet er bindende dersom flertallet av medlemmene i tariffområdet (om lag 4100) har stemt enten ja eller nei til forslaget. Resultatet er også bindende hvis 2/3 av medlemmene innen tariffområdet har deltatt i uravstemningen. Med lav deltakelse er avstemningen rådgivende for sentralstyret. Derfor oppfordres alle til å bruke stemmeretten sin.

Avstemningen er ikke en meningsmåling om avtalen er god eller dårlig. I uravstemningen skal medlemmene i tariffområdet si ja eller nei til det anbefalte forhandlingsresultatet. Du stemmer ja om du godtar resultatet. Du stemmer nei om du vil at Utdanningsforbundet skal gå ut i streik igjen.

Hvem kan stemme?

Alle medlemmer i Utdanningsforbundet som får sine lønns- og arbeidsvilkår fastsatt gjennom tariffavtalen mellom Utdanningsforbundet og PBL, og som er ansatt hos en arbeidsgiver som er medlem av PBL, har rett til å stemme. Medlemmer som er i permisjon, har rett til å stemme. Pensjonister stemmer ikke.

NB! Uravstemningen er altså ikke for medlemmer i andre tariffområder, som KS, Oslo, Norlandia og Akasia, som begge er i Spekter, ei heller Virke, FUS eller KA, og gjelder kun for de som er ansatt hos en arbeidsgiver som er medlem av og har tariffavtale med PBL.

Utdanningsforbundet har om lag 8200 stemmeberettigede medlemmer i PBL-området.

SMS og e-post til alle

Medlemmene (stemmeberettigede) på tariffområdet får en e-post og en SMS på mobil med informasjon om rutiner for uravstemningen. SMS-sendingen inneholder medlemsnummer og passord til bruk ved innlogging for avstemning på nettet.

Informasjon om uravstemningen sendes både på SMS og på e-post, slik at vi er sikre på å nå flest mulig med denne viktige informasjonen. Utsendingen startet tirsdag 29. november klokken 12.00.

Praktiske spørsmål

Spørsmål om innlogging og stemmegiving kan rettes til:

Telefon: 24142000 – tast 2.

Medlemsservice har åpningstid mellom 09.00 og 15.00.

Frist for å stemme

Du kan stemme etter å ha mottatt passordet den 29. november. Fristen for å avgi stemme er 5. desember klokken 15.30.

Offentliggjøring av resultatet

Resultatet av avstemningen offentliggjøres etter at PBL er varslet.

Min streikeside under uravstemningen

I perioden det foregår uravstemning (29.11.22 12:00 til 05.12.22 15:30), vil medlemmene som har vært ute i streik, ikke kunne gjøre endringer på streikebidrag på Min streikeside. Justeringer kan gjøres i KBS av lokalstreikekontor eller sentralt.

0 år

Stillingstype Minstelønn per 01.05.2022
Arbeidstakere uten særskilt krav til utdanning 341.400
Fagarbeidere 393.900
Stillinger med krav om høgskoleutdanning uten lederansvar 458.300
Stillinger med krav om høgskoleutdanning med lederansvar 488.300
Stillinger med krav om høgskoleutdanning og krav om ytterligere spesialutdanning 483.800

Det ble brudd i forhandlingene om ny hovedavtale og hovedtariffavtale mellom Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Delta og PBL 30. august 2022. Etter brudd i mekling 14. oktober 2022, var organisasjonene i streik.

Ved hjelp av riksmekleren kom partene til enighet 15.-16. november om et anbefalt forslag til ny hovedavtale og hovedtariffavtale med de endringer som er nedfelt i protokollen. Forhandlingsutvalget i Utdanningsforbundet ble ledet av 1. nestleder Terje Skyvulstad.

Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta samordnet felles krav og førte forhandlingene sammen.

Om forhandlingsresultatet

Selv om hele avtalen har vært oppe til reforhandling i år, så er det pensjon, og særskilt AFP, som har været hovedtema. Det betyr allikevel ikke at lønn og andre bestemmelser har vært nedprioritert.

Det økonomiske resultatet er på linje med resultatet i KS. Det gir en ramme på 3,84 %. Dette gir et kronetillegg til våre medlemsgrupper på mellom 12.200 kr og 22.200 kr, jfr vedlagte lønnstabell.

I pkt 2.2 Hovedtillitsvalgt er det lagt inn at «….lokale parter kan etter drøftinger avtale…..». Når det er gjennomført drøftinger, skal det skrives en protokoll. Det er dermed noe mer forpliktende enn tidligere bestemmelse. I tillegg er det gjort noen språklige endringer.

Fellesbestemmelser

Dagens arbeidstidsordning videreføres. PBL fikk dermed ikke gjennomslag for sitt krav om å endre arbeidstidsavtalen tilsvarende det de har i tariffområdet KS. For Utdanningsforbundet var det særlig viktig å beholde selvstendig bruk av planleggingstiden, også omtalt som «ubunden tid».

Det er gjort endringer i kvelds-/nattillegg og lør-/søndagstillegg på lik linje med KS.

Bestemmelsen er styrket ved at «medmoren» er tatt inn og sikret rett til 2 ukers omsorgspermisjon med full lønn i forbindelse med fødsel.

Ansatte får nå medregnet mer ansiennitet ved ansettelse enn tidligere:

All tidligere offentlig og privat tjeneste godskrives i lønnsansienniteten. Ved tilsetting i stilling uten særskilt krav til utdanning medregnes også arbeid i hjemmet i inntil 6 år.

Også dette tilsvarer endringen i KS. Bestemmelsen har ikke tilbakevirkende kraft.

Stillingstype

Ansiennitet

Tillegg per 1. Mai 2022

Minstelønnssats per 1.5.2022

Arbeidstakere uten særskilt krav til utdanning

15 600

17 100

348 200

11 100

348 200

360 300

400 200

434 300

Fagarbeidere

18 700

393 900

18 700

404 000

13 200

404 000

415 600

455 000

467 700

Stillinger med krav om høyskoleutdanning uten lederansvar

12 200

12 400

462 700

479 900

13 900

532 900

14 600

538 600

Stillinger med krav om høyskoleutdanning med lederansvar

22 200

488 300

21 900

492 700

509 900

13 900

562 900

14 100

568 600

Stillinger med krav om høyskoleutdanning og krav om ytterligere spesialutdanning

483 800

19 500

706 500

1. punkt

Fellesordningen for AFP innføres når reformert AFP i privat sektor er klar, for årskullene født fra og med 1968. Hvis tidspunkt for innføring av reformert AFP ikke er avklart i løpet av 2024, innføres gjeldende AFP i Fellesordningen 1.1.2025.

Det er fremdeles stor grad av usikkerhet knyttet til fremtidig reformert AFP, herunder om løsningen i større grad vil sikre opptjening av fremtidige rettigheter, kostnadsnivå og hvordan løsningen skal finansieres.

Partene har et felles ansvar for å gjennomføre forhandlinger og for å ta hensyn til en samlet kostnadsramme for pensjonsordningene i 2024. En ny AFP- ordning krever enighet innenfor en samlet kostnadsramme for pensjonsordningene, og den måten partene velger å organisere overgang fra gammel til ny AFP-ordning på.

Den sentrale pensjonsgruppa skal følge opp og evaluere hvordan Fellesordningen for AFP og tjenestepensjonsordningen fungerer. Pensjonsgruppa skal levere en rapport til tariffpartene i forkant av hovedtariffoppgjøret i 2026, og gi informasjon om utvikling i kostnader, offentlige tilskudd og andre effekter av betydning for partsforholdet.

2. punkt

Arbeidstakers andel settes ned til 2,5% fra 1.1.2023, og til 2% ved innføring av ny AFP, senest 1.1.2025.

Arbeidsgivers andel økes fra 1.1.2023 til 4,5%, og til 5 % ved innføring av ny AFP, senest 1.1.2025.

Dersom det innføres dekning av faktiske pensjonsutgifter, skal fordelingen være 2 % for arbeidstaker og 5 % for arbeidsgiver fra det tidspunkt dekning av faktiske kostnader innføres.

3. punkt

Ansatte fra og med 1962-kullet til og med 1967-kullet, får videreført dagens AFP-ordning.

Seniortiltaksordningen avvikles fra og med årskull som blir omfattet av Fellesordningen for AFP. Seniortiltaksordningen gjelder kun for ansatte som er omfattet av arbeidstidsbestemmelsene. Ansatte som er unntatt arbeidstidsbestemmelsene og som allerede har fått innvilget seniortiltak, skal stå i ordningen.

4. punkt

Det avtales kompensasjon for å sikre de som av ulike grunner ikke kvalifiserer til AFP i Fellesordningen. Kompensasjonsberegninger og vilkårene for disse behandles i partssammensatt utvalg.

Det nærmere innholdet i endringene og samlet resultat fremgår av protokollen