Forslag til ny bestemmelse om krav til styrer i forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon i barnehager

Utdanningsforbundet mener det er positivt at regjeringen har som mål å sikre styrers tilstedeværelse i barnehagen.

God ledelse kan bare forankres i førstehånds kjennskap til den daglige aktiviteten i den barnehagen man er leder for. Alle barnehager trenger en styrer som er til stede, og følger opp det pedagogiske arbeidet, foreldrekontakten, personalansvaret, samarbeidet med andre instanser og det administrative arbeidet.

Utdanningsforbundet er bekymret for utviklingen med stadig flere oppgaver for styrer, kutt i ressurser til ledelse og oppsplitting av lederansvaret. I Barnehagelærerollerapporten (KD;2018) vises det hvordan styrere kan stå en i spagat mellom ulike krav. Det er alvorlig at ledere i barnehagen mangler tid til å prioritere sin kjerneoppgave – ledelse av det pedagogiske arbeidet. Det kan medføre at de gode ambisjonene vi har for hva barn skal lære, erfare og oppleve i barnehagen blir nettopp bare ambisjoner.

I barnehager med for knappe styrerressurser må pedagogiske ledere overta mer av styrerens oppgaver. Denne oppgaveforflytningen går ut over pedagogiske lederes mulighet til å utføre sine egne oppgaver og fører til mindre tid sammen med barna. Dette vil igjen forringe kvaliteten på det pedagogiske tilbudet som blir gitt til barna. En presisering av hovedregelen i barnehagelovens § 24 gjennom en egen forskrift, vil dermed kunne styrke det faglige arbeidet og pedagogiske ledere og barnehagelærerne kan konsentrere sin profesjonsutøvelse om det pedagogiske arbeidet sammen med barna.

Les mer: Utdanningsforbundets høringsuttalelse