Sjekk ut videreutdanningen for styrere

Det finnes gode videreutdanningstilbud for styrere. Husk søknadsfristen 1. mars.

Styrere har en nøkkelrolle i å utvikle barnehagens pedagogiske praksis, mener Utdanningsforbundet. Kravene og forventningene til både barnehagene og til barnehagestyreren har økt, og styrerollen er i dag en kompleks lederrolle som krever lederkompetanse i tillegg til barnehagelærerkompetanse.

Utdanningsforbundet har gitt innspill videreutdanningstilbudene som nå er tilgjengelig for styrere gjennom Utdanningsdirektoratet.

Også barnehagelærere kan søke om videreutdanning som du kan lese om nederst i denne artikkelen. Les først om de ulike tilbudene for styrere:

Nasjonal styrerutdanning

Nasjonal lederutdanning er ett av tilbudene i Utdanningsdirektoratets studiekatalog. Studiet gir styrere mulighet til å styrke sin kompetanse samtidig som de er i jobb. For styrere i kommunale barnehager skal barnehageeier godkjenne søknaden. I private barnehager skal styrer/daglig leder godkjenne søknaden.
Utdanningsdirektoratet betaler for studieplassene. Utgifter til studiemateriell, til reise og opphold i forbindelse med samlinger, må dekkes av barnehageeier.

Utdanningen gir 30 studiepoeng og kan inngå i en masterutdanning i ledelse. Utdanningen gjennomføres på deltid mens styrer er i arbeid.

De som søker på utdanningen, må arbeide som styrer eller assisterende styrer og ha en utdanning som er godkjent. Styrere skal ha førsteprioritet til studieplass, men assisterende styrere tilbys plass ved ledig kapasitet.

Innhold i utdanningen:

• lederrollen som daglig leder av barnehagen
  • barnehagen som pedagogisk virksomhet
  • utviklings- og endringsarbeid
  • tidlig innsats og inkluderende fellesskap
  • samarbeid med andre

Moduler med videreutdanning for ledere i barnehage og skole som har tatt nasjonal styrer- eller rektorutdanning

Dette er et tilbud for styrere som har gjennomført den nasjonale styrerutdanningen eller en tilsvarende lederutdanning på minst 30 studiepoeng. Omfanget av en modul er 15 studiepoeng og har varighet på 1 år. Til disse modulene søker du direkte til studiestedet og trenger ingen formell godkjenning av søknaden din fra eier, slik som du trenger når du søker styrer- eller rektorutdanningen.

Du kan velge mellom 5 ulike moduler:

• Barnehage- og skolemiljø og ledelse
  • Ledelse av utviklings- og endringsarbeid
  • Juss for ledere
  • Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap / Ledelse av profesjonsfellesskap og læreplanarbeid
  • Ledelse og digitalisering

For barnehagelærere

I år vil også flere barnehagelærere kunne få videreutdanning. Antall studieplasser har økt med 550 plasser siden i fjor.

Fra og med studieåret 2023/2024 vil barnehageeier motta 100 000 kroner i tilretteleggingsmidler per ansatt som tar 30 studiepoeng over to semestre. Midlene skal komme den barnehageansatte til gode slik at vedkommende kan gjennomføre studiet på en god måte.

Les mer om videreutdanningstilbudet for både styrere og barnehagelærere her.