Sjekk ut videreutdanning for skoleledere

Det er flere ulike tilbud om videreutdanning for skoleledere. Og husk søknadsfristen 1. mars, for de tilbudene du kan lese om her.

Utdanningsforbundet mener rektorer og andre skoleledere har en nøkkelrolle i å utvikle skolens faglige, pedagogiske og didaktiske praksis. Kravene og forventningene til både skolen og lederne i skolen har økt over tid og lederrollen er i dag svært kompleks og sammensatt, og krever en bred lederkompetanse. Lederen skal både forankre og veilede, motivere og utfordre.

Det er derfor bra at det utvikles gode videreutdanningstilbud for skoleledere.


Masterstudium i utdanningsledelse

Masterstudium i utdanningsledelse tilbys av flere utdanningsinstitusjoner og kan gjennomføres både på heltid og på deltid kombinert med jobb i skolen.

Rektorutdanning

Rektorutdanning er et tilbud om videreutdanning for skoleledere med et omfang på 30 studiepoeng. Studiet tilbys i alle landsdeler og gjennomføres på deltid, vanligvis over tre semester. Studiet tilbys rektorer og andre skoleledere. Studiet kan inngå i et masterstudium i utdanningsledelse.

Studiet tar utgangspunkt i nyere forskning, er erfaringsbasert og praksisorientert. Gjennom aktiviteter i grupper vil deltageren på mulighet til å reflektere over egen lederrolle og praksis sammen med andre ledere. Obligatoriske aktiviteter og oppgaver, og eksamen inngår i studiet.

Innholdet i utdanningen kan variere noe fra institusjon til institusjon, men har vanligvis disse temaene:

  • Lederrollen
  • Læringsmiljø
  • Profesjonsfellesskap og samarbeid
  • Utvikling og endring
  • Styring og administrasjon

Studieplassene finansieres av Utdanningsdirektoratet, men det er ingen stipend- eller vikarordning knyttet til rektorutdanningen. Utgifter til studiemateriell og til reise og opphold under samlinger, må dekkes av skoleeier/deltakeren selv.

Moduler med videreutdanning for ledere i barnehage og skole som har tatt nasjonal styrer- eller rektorutdanning

Dette er felles utdanningstilbud for ledere i barnehage og skole utover basiskompetansen som styrerutdanningen og rektorutdanningen gir. Omfanget av en modul er 15 studiepoeng og har vanligvis varighet på 1 år. Til disse modulene søkes det direkte til studiestedet og det trengs ingen formell godkjenning av søknaden fra eier, slik som når det søkes styrer- eller rektorutdanningen. God kontakt med eier anbefales likevel. Rektorer blir prioritert ved oversøkning. Studiet forutsetter gjennomført rektorutdanning eller minimum 30 studiepoeng i skoleledelse eller tilsvarende.

Søkerne kan velge mellom fem ulike moduler:

  • Barnehage- og skolemiljø og ledelse
  • Ledelse av utviklings- og endringsarbeid
  • Juss for ledere
  • Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap / Ledelse av profesjonsfellesskap og læreplanarbeid
  • Ledelse og digitalisering

Søknadsfristen for alle tilbudene om videreutdanning som nevnes her er 1. mars 2023. Her i denne lenken kan du lese mer om tilbudene og få mer informasjon. 

 

  • I forslaget til ny opplæringslov høsten 2021 fremmet Solberg-regjeringen et forslag om at nyansatte rektorer skal kunne ta studiepoenggivende utdanning i pedagogisk ledelse innen tre år etter at de ble ansatt.
  • Det er usikkert om forslaget vil være en del av proposisjonen om ny opplæringslov som Støre-regjeringen vil sende til Stortinget våren 2023.
    Forslag til ny § 17-1 Leiing
    (…)
    Kommunen og fylkeskommunen skal leggje til rette for at nytilsette rektorar kan ta
    studiepoenggivande utdanning i pedagogisk leiing innan tre år etter tilsetjinga, dersom dei
    ikkje har slik utdanning frå før.
  • Forslaget innebærer en rettighet, ikke en plikt for rektorer, men kommunen/fylkeskommunen vil få en plikt til å legge til rette for at rektorer skal kunne ta slik videreutdanning. Med «nytilsette» menes både første ansettelse som rektor og når en rektor bytter rektorjobb.
  • Les mer her.