Forslag til endringer i forskrift om bruk av lærlinger i offentlige kontrakter Lærlingklausulen

Det er viktig for Utdanningsforbundet å øke antall læreplasser for å sikre at ungdom og voksne får mulighet til å fullføre utdanningsløpet frem til fagbrev. Vi er positive til krav om bruk av lærlinger ved offentlige anskaffelser.

Overordnede vurderinger

Kravet om at leverandører er tilknyttet en lærlingordning, og at en eller flere lærlinger deltar i arbeidet med gjennomføringen av kontrakten, gjennom en lærlingklausul, vil forplikte arbeidslivet til å ta et større ansvar for å utdanne fagarbeidere. Dette er også viktige grep både for å øke rekrutteringen til fag- og yrkesopplæringen og for å tilføre arbeidslivet nok kvalifiserte fagarbeidere.

Utdanningsforbundet mener det er positivt at det offentlige lager rammer for egen virksomhet som bidrar til at private bedrifter stimuleres til å knytte seg til lærlingeordningen. Evalueringer utført av Oslo Economics viser at forskriften har bidratt til å styrke formidlingen av læreplasser, og vi har tro på at endringene som foreslås i høringsnotatet vil øke andelen som får læreplass og fullfører ytterligere.

Lærlingklausulen er også viktig i et fullføringsperspektiv. Både ungdommer og voksne har rett til å ta videregående opplæring frem til fullført yrkes- eller studiekompetanse. Det har vært stor oppmerksomhet rundt de som ikke fullfører videregående opplæring. Årsakene til frafall er sammensatte, men manglende tilgang til læreplasser trekkes ofte frem som en viktig grunn. I mål – og situasjonsbeskrivelsen i fullføringsreformen (vedtatt 2021) understrekes det et behov for å satse sterkere på å utvikle tiltak som kan styrke fullføringsgraden. Utdanningsforbundet mener lærlingklausler i offentlige kontrakter er et treffbart tiltak. Samtidig må klausulen sikre at kontraktene ivaretar kvalitet og forutsigbarhet i opplæringsløpet. I vårt innspill til Kunnskapsdepartementets forslag om å forskriftsfeste bruk av lærlinger ved offentlige anskaffelser, som var på høring i 2016, etterlyste vi en tydelig presisering om at kontraktene må være langsiktige og ikke avgrenses til året hvor kontrakten inngås. Vi pekte også på behov for tydelig krav til kontroll og at lærlingene aktivt måtte integreres i arbeidet i bedriften. Utdanningsforbundet mener at dette langt på vei ivaretas i forskriften. Likevel er det fortsatt behov for noen justeringer som vil støtte opp om læringenes rettigheter og sikre kvalitet i opplæringen i bedrift. Dette utdypes i svarene nedenfor.

Les mer: vår høringsuttalelse (pdf, 144 kB)