Arbeidsmiljøet eies og skapes av alle

Vi fortsetter vår artikkelserie om bransjeprogrammet for barnehage. I denne artikkelen er det Ganddal barnehagenes arbeid vi skal bli bedre kjent med. Da med et spesielt fokus på arbeidsmiljøets betydning for kvalitet i barnehagen.

IA-avtalen 2019 – 2022 satte arbeidsplassen i sentrum. Avtalens innsatsområder, organisering og virkemidler skal støtte arbeidet som ledere, tillitsvalgte, verneombud og medarbeiderne gjør i den enkelte virksomhet. I bransjeprogrammet for barnehagene har det vært følgende prioriterte satsningsområder:

·         Forebygging av sykefravær og frafall

·         Målrettet innsats mot lange og/eller hyppige gjentagende sykefravær.

Utdanningsforbundet Rogaland ønsker å bidra til at bransjeprogrammet for barnehagene i IA avtalen blir bedre kjent, og vi tok derfor turen til Ganddal barnehagene og fikk en prat med virksomhetsleder Marianne Johnsen Telstø.

Barnehagene deltok på kurs i rolleforståelse, som vi beskrev i en tidligere artikkel. Sandnes kommune er en kommune som har fokus på partsamarbeid. Dette er et viktig virkemiddel for å sikre et godt arbeidsmiljø og god kvalitet i tjenestene. Denne strategien fra barnehageeier er et godt fundament trakk Telstø frem og gav Ganddalbarnehagene et godt fundament når de gikk i gang med sitt arbeid.

Virksomhetsleder opplevde at dette kurset gav Ganddal barnehagene god bekreftelse på at de hadde gjort mye riktig allerede. Men også at de hadde utviklingsmuligheter som de ønsket å prøve ut. Deltakerne fra barnehagen var enige om at de kunne ikke bruke verktøyene/metodene direkte inn i egen barnehage, de måtte bearbeides og forenkles.

Ganddal barnehagene kom med i programmet i november 2021, og de har valgt verktøyet «Tidlig inn». Dette er et verktøy spesialdesignet for å identifisere hva som er viktig på den enkelte avdeling i barnehagene. Det legger særlig vekt på forebygging og er en kontinuerlig prosess utformet for å fange opp den enkelte avdelings utfordringer tidlig.

Telstø kunne fortelle at de hadde startet programmet med blant annet å kjøpe inn boken: «HMS i offentlig sektor» av Ose & Busch. Denne boken tar særlig for seg den emosjonelle belastningen det er å jobbe i yrker med relasjonsbygging. Når man hører ordet HMS, tenker nok mange på det fysiske arbeidsmiljøet og kartlegging i den retning. Mens boken vektla også de emosjonelle belastning som er gjengangere i mange yrker i offentlig sektor og derav viktig å inkludere i kartleggingen av risikofaktorer.

Ønsker du å bli bedre kjent med bransjeprogrammet for barnehagene så anbefaler vi følgende nettsider:

Bransjeprogram barnehage

BarnehageHMS

Vi vil i neste artikkel gå mer konkret inn i arbeidet til barnehagen.

Ganddalbarnehagene består av tre barnehager:

Ganddal barnehage: Fire avdelinger

Sørbø Nord: Fem avdelinger

Sørbø Sør: Seks avdelinger

244 barn, med mange ulike nasjonaliteter. 60 årsverk fordelt på ca 80 årsverk: pedagoger, en høy andel fagarbeidere, lærling og annet støttepersonell. Styrer på alle bygg og en virksomhetslederfor alle barnehagene.