Inkludering og vennskap

Du er kontaktlærer i en 1. klasse og har foreldremøte. Du har lagt opp til at foreldrene skal snakke om sitt ansvar for inkludering, klassemiljø og vennskap. Det er positiv stemning i foreldregruppa og alle ønsker å bidra. De ønsker seg vennegrupper og regler for bursdagsinvitasjoner for å unngå at noen blir ekskludert.

De fleste foreldrene er enige om å innføre en regel der bursdagsinvitasjoner må inkludere enten alle guttene eller alle jentene, hvis man ikke kan invitere hele klassen. De peker på at mange foreldre ikke har råd eller plass til å invitere hele klassen, så det kan være fint å dele opp.

Men så tar en far ordet og forteller at hans sønn bare har jentevenner. Sånn har det vært siden barnehagen, barnet har alltid orientert seg mot jentene både i interesser og uttrykk. Faren er redd barnet hans skal falle utenfor med en regel som deler på kjønn, og ikke bli invitert i de bursdagene der han har sine beste venner.

På dette svarer en av mødrene i klassen at hun har forståelse for utfordringen. Men siden flertallet ikke har problemer med ordningen, synes hun de skal gjøre det likevel, fordi det er enklest for alle andre. Faren kan jo ta kontakt med vennene til sitt barn og lage sine egne avtaler for bursdagsinvitasjoner.

Ingen av de andre foreldrene har noen innsigelser.

  • Hvilket ansvar har du som lærer?
  • Hvilke plikter og rettigheter har de involverte?
  • Hva vil være det beste for den enkelte og for fellesskapet?
  • Kan Lærerprofesjonens etiske plattform hjelpe deg med å sette dette i perspektiv?
  • Hva bør du gjøre i denne situasjonen, og hvorfor?