Hva skjedde med naturfagene i Naturfag?

Legger læreplanen i naturfag til rette for en naturlig progresjon i faget? Fagnettverket i naturfag har sett nærmere på dette, og laget en plakat som gir en oversikt over utviklingen i naturfag fra 1. klasse til og med VG1.

Et uttalt mål for fagfornyelsen er dybdelæring. Sikrer dagens læreplan i naturfag at elevene får grunnforståelsen som er nødvendig for å forstå de ulike fagdisiplinene i naturfag?

Vil skape faglige diskusjoner

I 2025 sluttføres evalueringen av læreplanene som kom i 2020. I sammenheng med dette har Utdanningsforbundets fagnettverk i naturfag undersøkt hvordan læreplanen for naturfag legger til rette for en naturlig progresjon i faget.

Progresjonslinjen for naturfag gir en oversikt over utviklingen i faget gjennom et 11-årig løp fra 1. klasse til og med VG1. Plakaten er designet for lærere i naturfag med formål om å skape faglige diskusjoner rundt opplæringsløpet. 

Vi ønsker å fremheve fordelingen av kompetansemål i ulike tema, og vise hvordan disse vektlegges på ulike trinn. Siden påbygg står i en særstilling, er kompetansemålene for påbygg i naturfag ikke tatt med. Det er fagnettverket som har organisert læreplanens kompetansemål i tema. 

Last ned og les plakaten her:

Progresjonslinje i naturfag (pdf, A3 for printer)

Progresjonslinje i naturfag (pdf, A2 for trykk)

Spørsmål til faglig samarbeid

Vi håper den visuelle framstillingen av kompetansemålene kan fremme både formelle og uformelle diskusjoner om naturfagopplæringen.  

Forslag til spørsmål som kan brukes i faglig samarbeid: 

  • Legger læreplanverket til rette for en grunnleggende forståelse av prinsippene i biologi, fysikk og kjemi?
  • Kan du forvente at elevene har de nødvendige forkunnskapene ved overganger mellom skoleslag?
  • Er elevene modne nok til å mestre kompetansemålene som avsluttes på de ulike  årstrinnene eller blir noen tema avsluttet før de kan mestre temaet i noen særlig dybde?
  • Er vektingen av de store temaene i læreplanen riktig?
  • Ligger rammevilkårene til rette for dybdelæring i alle temaer på deres arbeidsplass?
  • Er læreplanen utformet slik at naturfagundervisningen blir likeverdig i hele landet?
  • Er læreplanen utformet slik at det kan settes likeverdige standpunkt- og eksamenskarakterer i hele landet? 

Utdanningsforbundets fagnettverk i naturfag ønsker dere gode fagdiskusjoner både i kollegiet og i offentligheten. Vi vil gjerne høre deres meninger om læreplanen.

Du kan skrive inn ditt spørsmål/innspill her

 

Les mer: Fagnettverk i norsk, naturfag, kroppsøving og matematikk