Seminar for UH-sektoren: Store endringer er i vente

Faglig ansvarlig

Gunn Gallavara
E-post: [email protected]

Utdanningsforbundet ønsker å gi medlemmene i universitets- og høyskolesektoren informasjon om pågående prosesser i sektoren. På dette seminaret tar vi opp to tema: Nytt finansieringssystem for universiteter og høyskoler og videre arbeid med mer overordna rammeplaner for lærerutdanningene.

Sted: Seminaret foregår digitalt på Zoom. Det foregår kun direkte, det blir ikke mulig å se det i opptak denne gang.
Målgruppe:
Medlemmer i UH-sektoren, med mulighet for andre medlemsgrupper som er interessert i temaet.

Utdanningsforbundet ønsker å gi medlemmene i universitets- og høyskolesektoren informasjon om pågående prosesser i sektoren. På dette seminaret tar vi opp to tema; nytt finansieringssystem for universiteter og høyskoler foreslått i Meld. St. 14 (2022-2023) Utsyn over kompetansebehovet i Norge og videre arbeid med mer overordna rammeplaner for lærerutdanningene.

Tema 1: Nytt finansieringssystem for universiteter og høyskoler
Utdanningsforbundet er opptatt av finansiering av høyere utdanning, og lærerutdanningene spesielt. Vi mener at tilstrekkelig basisfinansiering er av stor betydning for institusjonenes arbeid for god kvalitet i og videreutvikling av lærerutdanningene.

I Meld. St. 14 (2022-2023) Utsyn over kompetansebehovet i Norge la regjeringen frem et nytt finansieringssystem for universiteter og høyskoler. Regjeringen ønsker at institusjonene skal få større handlingsrom over egne ressurser. De har som mål at finanseringen skal ivareta det brede samfunnsoppdraget, gi god styring og forenkle dagens finansieringssystem. Hva innebærer regjeringens forslag? Hva betyr forslagene for universitetene og høyskolene, og lærerutdanningene spesielt?

TEMA 2: Mer overordna rammeplaner for lærerutdanningene
Regjeringen har som mål å styre mer i det store og mindre i det små. Som del av dette målet vil regjeringen arbeid for å gjøre styringen av lærerutdanningene mer overordnet. Dette er nedfelt i

Et hurtigarbeidende rammeplanutvalg leverte forslag til moderate endringer i rammeplanene den 15. mars 2023. Forslag til endringer er på høring med frist 8. juni 2023. Endringer av rammeplanene skal tre i kraft fra høsten 2023. I høringsnotatet stiller Kunnskapsdepartementet spørsmål som går utover oppdraget til rammeplanutvalget, og som medfører vesentlige endringer i rammeplanene. Hva er veien videre for arbeidet med mer overordna rammeplaner?

Seminaret er gratis og vil foregå på Zoom. Denne gangen vil det kun foregå direkte, det blir ikke mulig å se det i opptak. Meld deg på for å få lenke til seminaret.