NETTKURS: Hvordan kan vi best møte elever med bekymringsfullt skolefravær?

Om arrangementet

Hvor og når?
onsdag 21. okt. kl. 15:00 - 17:00

Lærernes hus

Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Vis i Google Maps
Pris

Gratis

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: [email protected]
Telefon: 92428980

Faglig ansvarlig

Per Arneberg
E-post: [email protected]
Telefon: 41624135

Kursdeltakere vil få tilgang til en rekke konkrete arbeidsverktøy til bruk i praksisfeltet. Dette nettkurset passer for deg som jobber direkte med eleven, og som ønsker innsikt i fremgangsmåter og tiltak som har gitt gode resultater i fraværssaker. Nettkurset er gratis.

Kurset går over to ettermiddager på Zoom med to timers varighet per gang. Kursholder legger opp til veksling mellom forelesning og felles refleksjon/ gruppearbeid med andre kursdelakere. Begrenset antall plasser.

Øktene bygger på hverandre og må ses i sammenheng. Deltakerne bør delta på begge øktene for å få det ønskede læringsutbyttet.

Del 1: tirsdag 13. oktober, kl. 15.00-17.00 (AVHOLDT)
Del 2: onsdag 21. oktober kl. 15.00-17.00

Kurset vil ta for seg både det teoretiske og det praktiske aspektet ved skolefravær, men med hovedtyngde på det praktiske arbeidet. Begreper knyttet til skolefravær vil bli diskutert i fellesskap med kursdeltakerne.

Videre vil kursholder ta for seg den praktiske siden ved skolefravær. Hun vil ta utgangspunkt i fortellinger og positive erfaringer fra arbeidet med "Prosjekt ungdomslos" og nåværende praksis på en 1-10 skole i Oslo. Forebygging av fravær vil bli berørt, så vel som rutiner og prosedyrer for oppfølging av fravær. Kursholder vil skissere en enkel, men effektiv modell for oppfølging av fravær i grunnskolen. Skole-hjem-samarbeid vil bli berørt så vel som samarbeid mellom skole og øvrig hjelpeapparat. For deg som jobber direkte med eleven vil du få innsikt i fremgangsmåter og tiltak som har gitt gode resultater i fraværssaker. Kursdeltakere vil få tilgang til en rekke konkrete arbeidsverktøy til bruk i praksisfeltet.

Kurset går over to ettermiddager med to timers varighet per gang. Kursholder legger opp til veksling mellom forelesning og felles refleksjon/ gruppearbeid med andre kursdelakere. 

Kursinnhold

Hvordan forstår vi skolefravær?

·       Begrepsavklaring og definisjoner

·       Årsaksforklaringer

·       Fraværets konsekvenser

Hvordan håndterer vi skolefravær?

·       Holdninger til og kunnskap om fravær - fra teori til praksis

·       Forebygging gjennom godt systemarbeid 

·       Praktiske verktøy i det direkte arbeidet

·       Arbeid med begynnende fravær – tidlig innsats

 

Om kursholder:
Silje Hrafa Tjersland: Barnevernspedagog, 2014 – 2017 prosjektkoordinator i Ungdomslos, Frogn kommune. Engasjert i Pøbelprosjektet. Arbeider for tiden med å utvikle et treningsprogram for sosiale og emosjonelle ferdigheter til bruk i grunnskolen (1-10). I dag sosialfaglig rådgiver på Vollebekk skole i Oslo.

 

Vi tar forebehold om justering av tidspunkt og innhold. Vi bruker denne høsten til å teste ut ulike digitale kursløsninger, og i den perioden vil Utdanningsforbundets nettkurs være gratis, men for 2021 vil nettkurs også ha kursavgift.