AVLYST! Hvordan kan vi best møte elever med bekymringsfullt skolefravær?

Om arrangementet

Hvor og når?
torsdag 16. apr. kl. 10:00 - 16:00

Inngang fra baksiden (Westermannsveita) -, 7011 TRONDHEIM

Vis i Google Maps
Påmeldingsfrist

12.03.2020

Pris

750,- (Medlem)

1 800,- (Ikke-medlem)

500,- (Studentmedlem)

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: maraag@udf.no
Telefon: 92428980

Faglig ansvarlig

Per Arneberg
E-post: perarn@udf.no
Telefon: 41624135

Kurs- og arrangementer arrangert av Utdanningsforbundet sentralt medfører stor reisevirksomhet fra hele landet og samling med mange mennesker tilstede som kan bidra til betydelig risiko for spredning av koronaviruset. Vi velger derfor i denne omgang å avlyse alle sentrale kurs frem til påske og uken etter.

Bindende påmeldingsfrist: 12.mars

Kurset vil ta for seg både det teoretiske og det praktiske aspektet ved skolefravær, men med hovedtyngde på det praktiske arbeidet. Begreper knyttet til skolefravær vil bli diskutert i fellesskap med kursdeltakerne.

Videre vil kursholder ta for seg den praktiske siden ved skolefravær. Hun vil ta utgangspunkt i fortellinger og positive erfaringer fra arbeidet med "Prosjekt ungdomslos" og nåværende praksis på en 1-10 skole i Oslo. Forebygging av fravær vil bli berørt, så vel som rutiner og prosedyrer for oppfølging av fravær. Kursholder vil skissere en enkel, men effektiv modell for oppfølging av fravær i grunnskolen. Skole-hjem-samarbeid vil bli berørt så vel som samarbeid mellom skole og øvrig hjelpeapparat. For deg som jobber direkte med eleven vil du få innsikt i fremgangsmåter og tiltak som har gitt gode resultater i fastlåste fraværssaker. Kursdeltakere vil få tilgang til en rekke konkrete arbeidsverktøy til bruk i praksisfeltet.

Kursinnhold

Hvordan forstår vi skolefravær?

  • Begrepsavklaring og definisjoner
  • Årsaksforklaringer
  • Fraværets konsekvenser

Hvordan håndterer vi skolefravær?

  • Holdninger til og kunnskap om fravær - fra teori til praksis
  • Forebygging gjennom godt systemarbeid 
  • Praktiske verktøy i det direkte arbeidet
  • Arbeid med begynnende fravær – tidlig innsats
  • Arbeid og oppfølging i de tyngste sakene

Om kursholder:
Silje Hrafa Tjersland: Barnevernspedagog, 2014 – 2017 prosjektkoordinator i Ungdomslos, Frogn kommune. Engasjert i Pøbelprosjektet. Arbeider for tiden med å utvikle et treningsprogram for sosiale og emosjonelle ferdigheter til bruk i grunnskolen (1-10). I dag sosialfaglig rådgiver på Vollebekk skole i Oslo.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakerne vil bli fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.