Levende klassemiljø - hvordan får vi det til?

Om arrangementet

Hvor og når?
torsdag 28. jan. kl. 14:00 - 16:00
Pris

1 500,- (Ikke-medlem)

750,- (Medlem)

450,- (Medlem av Pedagogstudentene)

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: maraag@udf.no
Telefon: 92428980

Faglig ansvarlig

Per Arneberg
E-post: perarn@udf.no
Telefon: 41624135

Levende klassemiljø er et kurs for lærere, skoleledere og lærerstudenter som ønsker konkrete og inspirerende redskaper. Du lærer teknikker for å utvikle et tydelig læringsfokus og sterk relasjonsbygging i undervisningen. Kurset går over tre ettermiddager og består av mange praktiske øvelser og oppgaver. Det er kun 40 plasser. Kursavgift.

Maks antall deltakere: 40
Bindende påmeldingsfrist: 14. januar
Målgruppe: Lærere, skoleledere, lærerstudenter

Ta en titt på denne filmen, hvor kursholder forteller litt om kurset.
Film

Tid:
Del 1: 28. januar, kl. 14.00-16.00
Del 2: 11. februar, kl. 14.00-16.00 
Del 3: 18. februar, kl. 14.00-16.00

Levende klassemiljø er et kurs for lærere, skoleledere og lærerstudenter som ønsker konkrete og inspirerende redskaper. Du lærer teknikker for å utvikle et tydelig læringsfokus og sterk relasjonsbygging i undervisningen. Hvordan navigere i et landskap som synes mer komplekst enn noen gang? Hvilke nye krav stilles til læreren som formidler, med en elevgruppe som er vokst opp med effektiv «YouTube-formidling», og hvordan kan teaterteknikker komme til nytte i dette arbeidet? Kurset består av mange praktiske øvelser og oppgaver.

Kurset gjennomføres over tre ettermiddager på Zoom, med individuelle oppgaver mellom kursdagene. Øktene bygger på hverandre og må ses i sammenheng. Deltakerne bør delta på alle øktene for å få det ønskede læringsutbyttet.

Det er begrenset antall plasser på kurset "Levende klassemiljø".

Del 1, 28. januar, kl. 14.00-16.00
• Verdier og holdninger i klasseledelsen: Skal alle med?
• De fem kontrollpunktene: Tiden, rommet, handlingen, oppmerksomheten og “fortellingens hovedperson”.
• Presentasjon av oppgaver og utfordringer til neste kursdag

Del 2, 11. februar, 14.00-16.00
• Gjennomgang av innsendte caser/erfaringer fra deltakere etter første kursdag.
• Koblingen mellom god klasseledelse og læringsfokus - hva fikk elevene med seg?
• Utfordringer i hybridundervisning, der noen elever er fysisk tilstede, mens andre deltar via skjerm.

Del 3, 18. februar, kl. 14.00-16.00
• Læreren som formidler – skuespill- og improvisasjonsteknikker
• Trygg trening på presentasjonsteknikk – et redskap i arbeidet med de stressede elevene?
• Klasserom og webcam, to arenaer som stiller ulike krav? Tips om bruk av video i undervisningen.
• Oppsummering – hvordan finne balansen mellom å planlegge og improvisere?

Kursholder er Jørgen Moltubak. Han er til daglig lektor i videregående skole og har skrevet bøkene "Gnistrende undervisning - håndbok i klasseledelse og undervisningdesign", "Gnistrende samarbeid - håndbok i skoleutvikling for lærere", "Fortellemagi - kunsten å bruke fortellinger i formidling" og "Improvisasjon i klasserommet - frigjør superkraften!"