Utdanningsforbundets strategiske plan august 2025 – august 2026 (bokmål)

Utdanningsforbundets strategiske plan som gjelder fra august 2025 til august 2026, på bokmål. Les som nettekst, pdf eller bestill fra vårt eget trykkeri.

Gjennom Strategisk plan prioriterer Utdanningsforbundet områder som alle organisasjonsnivå skal arbeide med i gjeldende periode.

De strategiske satsingene er forankret i Vi utdanner Norge, der politikken som hele organisasjonen er forpliktet til å arbeide med i landsmøteperioden, er presentert. Vi utdanner Norge gir retning for arbeidet med medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår, utdannings­politikk og organisasjonsutvikling. 

Etter innspill fra fylkeslagene og behandling i representantskapet har sentralstyret vedtatt tre strategiske satsinger for perioden fra august 2025 til august 2026. Disse er: 

  1. Lærerrollen og laget rundt barnehagebarn, elever og voksne i utdanning.
  2. Tid for de minste.
  3. Kvalitetsutvikling i fremtidens skole

Fellesnevneren for de strategiske satsingene er å bidra til at det er godt å gå på jobb som lærer – og til at det er godt å være barnehagebarn, elev, student og voksen i våre utdanningsinstitusjoner.

Trivselen til lærere og ledere i barnehage og skole henger uløselig sammen med trivselen til barn, unge og voksne i utdanning. Hvordan lærere og ledere opplever jobbhverdagen sin, har direkte innvirkning på leke- og læringsmiljøet til barn og unge. Lærere og ledere må ha tid til å gjøre jobben de er satt til å gjøre, de må vernes mot overbelastninger og ha god tilgang til et kompetent støttesystem.

Flere forhold står i veien for dette målet. Forskning viser at yrket er preget av høye relasjonelle og emosjonelle krav og belastninger. Sykefraværet er høyt i deler av sektoren. Vi ser også at svak kommune­økonomi, stramt arbeids­marked og synkende søkertall til lærerutdanningene står i veien for realiseringen av lærer- og bemanningsnormene i barnehage og skole. Dette påvirker direkte lærernes arbeidshverdag og tilbudet til barn, unge og voksne, og det svekker fagmiljøene i alle utdanningsinstitusjonene.  

Mange forutsetninger må altså være på plass for at det skal være godt å gå på jobb. Dette står sentralt i Utdannings­forbundets arbeid. Vi arbeider for å forbedre medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår, bevare og styrke lærer- og bemanningsnormene, sikre gode arbeidstidsavtaler, bidra til trygge og helsefremmende arbeidsplasser og til å sikre tilstrekkelige ressurser til barne­hager, skoler og utdanningsinstitusjoner. Vi legger kontinuerlig vekt på disse områdene i forhandlinger og politisk påvirkningsarbeid, sentralt og lokalt. 

Mange små byggesteiner må på plass for at lærere og ledere skal få en bedre arbeidshverdag. Vi har tre satsinger for perioden som alle nivåene i organisasjonen forplikter seg på: Vi jobber systematisk for styrket bemanning gjennom satsingen Tid for de minste. Vi viser frem betydningen av lærernes profesjonskompetanse gjennom arbeidet med Lærerrollen og laget rundt barnehagebarn, elever og voksne i utdanning. Vi bidrar til at lærere, ledere og tillitsvalgte er med på å legge premissene for Kvalitetsutvikling i fremtidens fellesskole.

Sammen jobber vi målrettet for at det skal være godt å gå på jobb for lærere og ledere, og for at barn, unge og voksne skal få gode barnehager og skoler.

Utdanningsforbundet skal ta et særskilt ansvar for å definere lærerrollen og arbeide for en felles forståelse av hva lærerrollen omfatter. Vi skal også formidle vår forståelse av hva som utgjør et godt lag rundt barnehagebarn, elever og voksne i utdanning.

Strategisk satsing fra august 2025 til august 2026

Mange lærere opplever i dag at kravene og forventningene som stilles til rollen deres, ikke samsvarer med rammene de har fått til å utføre oppgavene. De møter en stadig mer mangfoldig gruppe barn, unge og voksne med økt oppfølgingsbehov, og grensene mellom deres eget og andres ansvar er utydelige. Lærerrollen svekkes når det skapes usikkerhet om hvem som har det pedagogiske ansvaret i barne­hagene og skolene, og når lærerne får ansvar som ikke ligger innenfor deres mandat. Dette krever handling.

Med denne satsingen skal Utdannings­forbundet jobbe for å fremheve lærerens rolle. Vi skal bidra til at lærerprofesjonen er bevisst og samstemt om grensene for lærernes arbeid. Vi skal skape en felles forståelse for lærernes profesjons­identitet, ansvar og oppgaver på alle nivå i organisasjonen, slik at vi kan sende samme budskap og stille de samme kravene til lokale og sentrale myndigheter. Vi skal også synliggjøre hvordan laget rundt barnehagebarn, elever og voksne i utdanning er et viktig supplement til lærerne og lærerkompetansen.

Utdanningsforbundet har to overordnede mål for denne satsingen:

  1. Arbeide for en felles forståelse av lærerrollen
    Utdanningsforbundet skal ta ansvar for å definere lærerrollen i barnehage og skole, både i egen organisasjon og i politisk påvirkningsarbeid.
  2. Formidle hva som utgjør et godt lag rundt barnehagebarn, elever og voksne i utdanning

Utdanningsforbundet skal synliggjøre og formidle vår forståelse av «laget rundt» som ulike funksjoner og en støtte i arbeidet med å oppfylle barnehagens og skolens samfunnsmandat – og barn, unge og voksnes rett til utdanning.

Skal vi nå målene våre, må vi jobbe systematisk både lokalt og sentralt i organisasjonen:

Lokalt: Arbeidet med å definere og avgrense lærerrollen krever en bevisstgjøring og en aktiv diskusjon på lokalt nivå. Utdanningsforbundet skal bidra til at det legges til rette for at lærere, ledere og andre yrkesgrupper i den enkelte barnehage og skole samtaler om hvordan de fordeler oppgaver og ansvar. Det lokale partssamarbeidet er vesentlig for at vi skal kunne styrke våre tillitsvalgte og ledere både i påvirkningsarbeidet og i arbeidet for medbestemmelse. Skal vi lykkes i dette arbeidet, er vi avhengige av en felles forståelse av lærernes mandat, slik det rammes inn i gjeldende lov- og avtaleverk. Vi trenger også god kunnskap om de yrkesgruppene og tjenestene som inngår i det lokale laget rundt barnehagebarn, elever og voksne i utdanning. Vi må synliggjøre summen av krav og forventninger som stilles til utøvelsen av yrket lokalt, slik at vi tydelig ser hvilke forutsetninger som må ligge til grunn for å styrke lærerrollen.

Sentralt: Arbeidet med å avgrense lærerrollen må ta utgangspunkt i de behovene som lærerne har. Samtidig må lærerne bevisstgjøres om det ansvaret de selv har, hvilket ansvar de deler med andre yrkesgrupper og tjenester, og hvilket ansvar som ligger hos støttesystemet. Utdanningsforbundet utvikler ressurser og skoleringsmateriell til tillitsvalgte, både til bruk i lokale forhandlinger og lokalt påvirkningsarbeid og som en støtte i arbeidet med bevisstgjøring og ansvarfordeling på arbeidsplassnivå. Sentralt nivå har også ansvaret for å formidle til partene hva som er lærerprofesjonens forståelse av lærerrollen og laget rundt.

Utdanningsforbundet skal være en pådriver for å styrke styrerressursen og øke bemanningen og barnehagelærertettheten i barnehagen gjennom et sterkere lovverk sentralt og ulike tiltak lokalt.

Strategisk satsing fra august 2025 til august 2026

Med denne strategiske satsingen skal Utdanningsforbundet jobbe aktivt for å bekjempe bemanningskrisen som barnehagesektoren er preget av: Grunnbemanningen er utilstrekkelig, det er stor mangel på barnehagelærere, og styrerressursen er mange steder for liten. Dette rammer først og fremst barnehagebarna, som ikke får det pedagogiske tilbudet de har krav på, men det rammer også de ansatte, som slites ut i forsøket på å drive god barnehage innenfor altfor trange rammer.

Utdanningsforbundet har utarbeidet en modell som sikrer økt grunnbemanning i form av flere barnehagelærere. Frem mot valget i 2025, og i det politiske påvirkningsarbeidet etter valget, er det avgjørende at hele organisasjonen opprettholder og intensiverer satsingen, gjerne med utgangspunkt i denne modellen. Bare slik kan vi nå målet om politisk gjennomslag.

Utdanningsforbundet har to over­ordnede mål for denne satsingen:

  1. Økt grunnbemanning i form av flere barnehagelærere. Utdanningsforbundet arbeider for å øke andelen barnehagelærere i sektoren, slik at den blir på minst 60 prosent. Samtidig må også grunnbemanningen i barnehagen økes.
  2. Styrket styrerressurs. Utdanningsforbundet arbeider for å innføre en styrernorm, slik at alle barnehager har én fast tilstedeværende styrer i full stilling. I tillegg må normen sikre at styrerressursen øker når barnehagens størrelse overstiger et visst nivå.

For å oppnå dette må vi jobbe systematisk i tråd med målene både lokalt og sentralt i organisasjonen:

På lokalt nivå: I tillegg til å involvere styrerne for barnehagene i Tid for de minste og sørge for at de tar eierskap i satsingen, må vi arbeide lokalt for å sikre en tilstrekkelig styrerressurs i hver barnehage. Med utgangspunkt i den lokale situasjonen kan gjeldende lov- og avtaleverk brukes for å påvirke barne­hageeierne og lokale myndigheter. De må i større grad ta ansvar for å løse problemene som oppstår når barnehagens bemanning ikke er tilstrekkelig. I dette arbeidet kan Veilederen om tilstrekkelig bemanning i barnehagen benyttes aktivt. Videre må vi fortsatt arbeide for å påvirke lokale budsjetter for å bedre bemanningssituasjonen. Det er viktig å synliggjøre bemannings­utfordringene og behovet for økt styrerressurs, samtidig som vi løfter frem de positive følgene av bedret bemanning.

På sentralt nivå: Det sentrale nivået og fylkeslagene vil ta initiativet til ulike aktiviteter, og de støtter lokallagene i partssamarbeid og politisk påvirkningsarbeid. Kontaktforum barnehage, sentralt lederråd, fylkeslag og sekretariat vil også ha en sentral oppgave når det gjelder å samle og dele erfaringer som gjøres lokalt. Slik kunnskap vil igjen fremme arbeidet med bemannings­modellen, styrking av styrerressursen og ansvarliggjøring av lokale myndigheter / barnehageeiere. I tillegg til å arbeide inn mot statsbudsjettet og påvirke politikken i nye partiprogram vil vi på sentralt nivå videreutvikle ressursene til bruk i det politiske påvirkningsarbeidet, og vi vil utvikle og tilby ulike former for skoleringsmateriell.

Utdanningsforbundet skal være en pådriver for at lærerprofesjonens erfaringer og forståelse legges til grunn i diskusjonene om hvordan skolen kan bli bedre. Vi skal bidra til å endre verktøy og tester som brukes til å vurdere kvalitet i dag, slik at de i større grad støtter opp under lærernes arbeid med elevenes læring og trivsel.

Strategisk satsing fra august 2025 til august 2026

Det er lærerne og lederne som kjenner skolen best og som vet mest om elevenes læring og elevenes behov. Likevel er lærerne og ledernes kunnskap og erfaring lite vektlagt når politikere og samfunnet for øvrig skal skaffe seg oversikt over situasjonen i skolen.

Det er også lærere som har kontakt med elevene i det daglige læringsarbeidet. Hvis vi vil styrke elevenes læring må det skje ved å styrke lærernes mulighet til å gi god undervisning. Da er det et paradoks at nasjonale prøver og verktøy i liten grad har vært utviklet for bruk i det faglig-pedagogiske arbeidet i klasserommet.

Utdanningsforbundet ønsker å forandre måten vi tester og vurderer kvalitet på i norsk og samisk skole. Spesielt viktig er det å endre de nasjonale prøvene og kartleggingsprøvene for å sikre at lærere og skoleledere har verktøy som faktisk er nyttige i arbeidet med å gi elevene god utdanning. Vi skal også fremme en bredere forståelse av hva en god skole er, og jobbe for at denne forståelsen ligger til grunn for styringen av skolen.

Utdanningsforbundet har to over­ordnede mål for denne satsingen:

Lærere, skoleledere og tillitsvalgte skal ha en viktigere rolle i diskusjonene om hva en god skole er, og om hvordan skolen bør utvikles videre.
Utdanningsforbundet sentralt og lokalt skal være en pådriver for at administratorer og politikere på lokalt og sentralt nivå skal støtte seg på erfaringen og kunnskapen som lærere og skoleledere har, når de tar beslutninger. Dette vil bidra til en bredere forståelse av kvalitet og til å synliggjøre reelle konsekvenser av budsjettkutt og mangel på utdannede lærere.

Det skal gjøres omfattende endringer i de nasjonale verktøyene og testene som blir brukt til å vurdere kvalitet i skolen.
Utdanningsforbundet skal skape aksept i offentligheten for at det trengs omfattende endringer i det norske systemet for å vurdere kvalitet i skolen. Vi skal bidra til at lærere får bedre verktøy i arbeidet for elevenes læring og trivsel, og fremme gode alternativer til dagens kvalitetsvurderingssystem.

For å oppnå dette må vi jobbe systematisk i tråd med målene både lokalt og sentralt i organisasjonen:

På lokalt nivå: Skal Utdanningsforbundet bidra til at lærernes vurderinger og erfaringer får en viktigere rolle i styringen av skolen, må en viktig del av arbeidet foregå lokalt. Norge har en desentralisert skolestruktur. Det kommunale og fylkeskommunale nivået har en betydelig innflytelse over hvordan skolene styres, og over hvilke faktorer som blir vektlagt i diskusjoner om og vurderinger av kvalitet. Derfor er det viktig at tillitsvalgte på lokalt nivå og på skolenivå arbeider for å bli inkludert i disse diskusjonene og vurderingene som kommuner og skoler er pålagt i § 17-12 i opplæringsloven. Utdanningsforbundet skal arbeide for at lærernes behov blir lagt til grunn i utviklingen av nye tester og verktøy. Det lokale nivået vil bidra til å kartlegge disse behovene gjennom innspill fra medlemmer og lokale tillitsvalgte.

På sentralt nivå: Utdanningsforbundet sentralt kan understøtte det lokale nivået gjennom å dele gode eksempler på at lærere, ledere og tillitsvalgte får gjennomslag i lokale diskusjoner om kvalitet. I tillegg må det sentrale nivået løfte frem lærernes erfaringer i offentligheten og presentere Utdanningsforbundets politikk i media. Det sentrale nivået skal synliggjøre alternativer til dagens forståelse av kvalitet og styring av sektoren, og det skal drive politisk påvirkningsarbeid opp mot regjeringen, Stortinget og de politiske partiene. I tillegg blir det viktig å ha kontakt med direktorat, departement og andre sentrale aktører i arbeidet med å utvikle nye prøver og verktøy.