- Startside
- Vår politikk
- Kampanjer
- Kampanje: Utdanning har aldri vært viktigere - framtida skapes nå
- Dette mener partiene
Dette mener partiene om de seks viktigste utdanningsspørsmålene

Vi har utfordret partiene på hva de vil gjøre for å styrke skoler og barnehager. Se svarene!
Dette mener partiene om de seks viktigste utdanningsspørsmålene
Vi har utfordret partiene på hva de vil gjøre for å styrke skoler og barnehager. Se svarene!
1. Ønsker dere mer lek i skolen?
Ja, Arbeiderpartiet mener leken har en viktig plass i skolen, særlig for de yngste elevene. Vi vil legge bedre til rette for lek, utvikling og læring. Vi tror at overgangen fra barnehage til skole blir bedre hvis de yngste elevene møter en mer aktiv skolehverdag. Arbeiderpartiet vil gi de yngste elevene en mer aktiv og variert dag med lek, høytlesing og arbeid med sosiale og emosjonelle ferdigheter. Vi er også i full gang med å gjøre skolen mer praktisk, aktiv og variert for elever i hele grunnskolen.
2. Bør lærere i skolen ha lærerutdanning?
Ja, Arbeiderpartiet mener at kvalifiserte lærere er den viktigste forutsetningen for god læring. Derfor har vi i regjering lovfestet krav om lærerutdanning for å bli fast ansatt som lærer i skolen. Dette både understreker og løfter fram betydningen av at lærere har lærerutdanning. Samtidig styrker vi laget rundt eleven med ulike fagpersoner, utvikler PPU- og PPU-Y-ordningen videre og satser på mer kompetanseutvikling i bredden av skolens fag.
3. Vil dere videreføre lærernormen?
Ja, Arbeiderpartiet vil beholde minstenormen for lærertetthet. Arbeiderpartiet støtter lærernormen fordi vi mener det er viktig at elevene har tilgang til mange gode og kvalifiserte lærere. En av de største utfordringene i skolen er å sikre elevene nok kvalifiserte lærere, da er det feil veg å gå og fjerne lærernormen, slik høyresiden vil.
4. Vil dere ta grep for bedre bemanning i barnehagen?
Ja, Arbeiderpartiet vil sikre barna nok trygge voksne med riktig kompetanse. Arbeiderparti-regjeringen har stilt krav om at minst halvparten av de ansatte skal være barnehagelærere, og har i flere runder gitt kommunene penger til bedre bemanning, inkludert 200 millioner øremerket «toppet bemanning» i Revidert nasjonalbudsjett (RNB) i år. Vi har også lansert en egen veileder for å klargjøre forståelsen og kravet om tilstrekkelig bemanning i barnehagen.
5. Bør det være mindre testing i skolen?
Ja. Arbeiderpartiet er for prøver, karakterer, testing og eksamen, men vi mener at det må gjennomføres på måter som bidrar til å styrke elevenes læring og mestring, og ikke på måter som oppleves som unødvendig av lærerne. Vi vil endre de nasjonale prøvene til nye læringsstøttende prøver sammen med partene i skolen, og har startet en gjennomgang av eksamensordningen for å sikre at vurderingssystemet er rettferdig og passer til en moderne skole som fremmer læring. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun har allerede varslet at kartleggingsprøven i 1.klasse skal fjernes, og erstattes med mer treffsikre verktøy for å fange opp elever som trenger ekstra støtte. Bruk av kunstig intelligens og andre digitale verktøy gjør at det må tenkes nytt om vurderingssituasjoner og eksamen, i tett samarbeid med lærerne i skolen.
6. Er dere for øremerking av midler til barnehage og skole?
Arbeiderpartiet i regjering har bevilget store summer til kommunene for ulike satsinger og tiltak innen barnehage og skole - noen øremerket, andre ikke. Vi mener det er viktig å jobbe for en bedre kommuneøkonomi, slik at det blir enklere for kommunene å gi et godt tilbud innen både barnehage og skole. Rammestyring er viktig for å ivareta lokaldemokratiet, og gir kommunestyrene som vet best hvor skoen trykker en mulighet til å prioritere midlene dit det trengs mest.
1. Ønsker dere mer lek i skolen?
Det skal være plass til både lek og læring i skolen, selv om læring må stå i fokus. Spesielt i barneskolen er det viktig med lek og fysisk aktivitet.
2. Bør lærere i skolen ha lærerutdanning?
Ja, lærere bør ha lærerutdanning, og FrP vil åpne for mer differensierte lærerutdanniger. Vi burde likevel i større grad anerkjenne realkompetansen som mange kan bringe med seg fra andre yrkesbakgrunner.
3. Vil dere videreføre lærernormen?
Nei. Generelt mener FrP at kommunene og den enkelte skole bør kunne bestemme mer selv, både når det gjelder antall lærere, hvilke kompetanser de krever av lærere og så videre.
4. Vil dere ta grep for bedre bemanning i barnehagen?
Det er viktig med god bemanning i barnehagen, men FrP vil ikke pålegge sektoren flere normer og reguleringer. Vi har allerede strenge krav til bemanning i barnehagene. Det finnes imidlertid ulike lokale behov, og vi har derfor tiltro til at de de som driver barnehagene sikrer god bemanning i barnehagene uten flere nasjonale føringer.
5. Bør det være mindre testing i skolen?
Frp mener testing og prøver er viktige verktøy, men er åpne for å diskutere testenes innhold, innretting etc.
6. Er dere for øremerking av midler til barnehage og skole?
FrP er ikke avvisende til øremerking av midler.
1. Ønsker dere mer lek i skolen?
Ja. Høyre vil ha mer praktisk og variert læring gjennom hele grunnskolen. Lek er en del av dette.
2. Bør lærere i skolen ha lærerutdanning?
Ja. Alle lærere bør være faglig kvalifiserte til å undervise i de fagene de er lærer i.
3. Vil dere videreføre lærernomen?
Ja. Men vi vil gjøre bemanningsnormene mer fleksible, slik at kommunene kan sette inn ekstra ressurser der det trengs, for å gi et likeverdig tilbud til alle.
4. Vil dere ta grep for bedre bemanning i barnehagen?
Det er store variasjoner i Norge, og i flere barnehager trengs det bedre bemanning. Noe av utfordringen handler om mangel på nok folk med kompetanse til å jobbe i barnehagene, og det må vi ta tak i. Det er også viktig å jobbe med arbeidsvilkårene til de ansatte.
5. Bør det være mindre testing i skolen?
Nei. Vi trenger gode prøver og tidlig kartlegging av elevene, slik at vi kan fange opp og følge opp elevene tidlig dersom de henger etter. Skoleeier, skolene og foreldre må også vite hvordan det står til med elevenes skoleresultater.
6. Er dere for øremerking av midler til barnehage og skole?
Lokale politikere kjenner behovene i sine skoler og barnehager best. De bør fortsatt ha ansvar for å fordele midlene til barnehage og skole. Samtidig er det viktig at de også lytter og gjør nødvendige grep for at det skal være en sunn skole- og barnehageøkonomi.
1. Ønsker dere mer lek i skolen?
Ja, KrF vil ha førskole for seksåringene med mye frilek og pedagogikk basert på den enkeltes behov og interesser. Frilek er barns foretrukne læringsform og gir dem glede, mestring og læring av en rekke sosiale ferdigheter. Frilek bidrar ikke minst til å utvikle indre motivasjon og en naturlig lærelyst som er avgjørende utover i skoleløpet og resten av livet.
2. Bør lærere i skolen ha lærerutdanning?
Ja. KrF støtter Utdanningsforbundets krav om at lærere i skolen bør ha lærerutdanning og har stemt i tråd med dette i Stortinget.
3. Vil dere videreføre lærernormen?
Ja. Det var vi i KrF som fikk gjennomslag for lærernormen under Solberg-regjeringen, og vi vil beholde den. Den gjør det lettere for lærerne å se hver enkelt elev, noe som blant annet har betydning for læringen for de svakeste elevene på de laveste trinnene. Den siste lærer- og foreldreundersøkelsen viser at skoler med høy lærertetthet rapporterer om mindre mobbing og høyere trivsel. Foreldre ved skoler med lav lærertetthet, definert som mer enn 14 elever per årsverk, gir lavere vurderinger av læring og utvikling, samt SFO-samarbeid og informasjon. Lærernormen gjør også lærerjobben litt mer overkommelig og attraktiv, noe også OECD anerkjenner. I en situasjon med rekordlav søkning til lærerutdanningen og mange dyktige lærere som slutter i yrket, er det siste vi trenger endringer som gjør læreryrket mindre attraktivt enn i dag.
4. Vil dere ta grep for bedre bemanning i barnehagen?
Ja. For at barnehagene skal kunne gi barna trygge og gode rammer trengs det en god bemanning, slik at barna kan bli sett og ivaretatt. Gode barnehager skapes i et samspill mellom barna, foreldre og trygge og kompetente voksenpersoner. Vi vil ha en høy nok andel barnehagelærere i alle barnehager, og pedagognormen må fullfinansieres.
En moderat økning av maksprisen kan aksepteres for høyinntektsfamilier og gi rom for satsing på økt bemanning og en høyere voksentetthet. Vi prioriterer også en god kommuneøkonomi for å bidra til bedre bemanning i barnehagene.
5. Bør det være mindre testing i skolen?
Ja, vi ønsker blant annet å redusere antall nasjonale prøver og har foreslått en halvering i våre alternative budsjetter. Vi har tillit til lærerne og vil heller gi dem bedre vilkår - høyere lønn og mer tid til å følge opp elevene – fordi OECD og lærerne selv er tydelige på at det er de viktigste grepene for å øke elevenes læringsutbytte.
6. Er dere for øremerking av midler til barnehage og skole?
Vi er tilhengere av en «myk øremerking» ved å legge føringer på bruken av frie midler til kommunene. Lærernormen er også en form for øremerking av midler til skolene.
1. Ønsker dere mer lek i skolen?
Ja. Rødt mener at det er for lite lek i skolen, særlig på de yngste trinnene. Lek og læring er ikke motsetninger, men heller to sider av samme sak. Det er særlig viktig å legge til rette for frilek, og at vi sikrer tid og arealer til frilek på skolen.
2. Bør lærere i skolen ha lærerutdanning?
Rødt mener at det optimale er at lærere har lærerutdanning, men anerkjenner at det også er behov for andre yrkesgrupper inn i skolen for å styrke laget rundt eleven.
3. Vil dere videreføre lærernormen?
Ja, men da må det også sikres tilstrekkelig finansiering og at normen følges opp. Rødt prioriterer dette i sitt alternative budsjett. I tillegg er det viktig å styrke laget rundt eleven og sikre læreren tid og mulighet til å forberede god undervisning.
4. Vil dere ta grep for bedre bemanning i barnehagen?
Ja. Rødt har gang på gang foreslått å styrke bemanningen i barnehagen - både i forslag og i budsjetter. Situasjonen i dag kan ikke betegnes som annet enn en krise som rammer både barna og de ansatte.
5. Bør det være mindre testing i skolen?
Ja. Rødt mener at vi må avvikle kartleggingsprøver og erstatte dagens nasjonale prøver med prøver som faktisk er læringsstøttende og til hjelp for læreren. I tillegg må skolen bli mer praktisk både i undervisningsøyemed og i vurderinger. Rødt er også for å erstatte dagens eksamen med en mappevurdering slik at elevene får vise bredden av sin kunnskap.
6. Er dere for øremerking av midler til barnehage og skole?
Ja. Rødt har i sitt alternative budsjett satt av penger som skal gå til bedre bemanning, flere fysiske bøker, gratis skolemat og mer. Disse kommer på toppen av ekstra frie midler til kommunene.
1. Ønsker dere mer lek i skolen?
Ja, vi ønsker mer lek for de yngste elevene og en mer praktisk skolehverdag i hele grunnskolen. Senterpartiet har vært en pådriver for å få på plass en evaluering av seksårsreformen og før sommeren fremmet vi forslag på Stortinget om å sikre mer lek for de yngste skoleelevene.
2. Bør lærere i skolen ha lærerutdanning?
Ja, Senterpartiet vil jobbe for at skolene rekrutterer inn lærere med lærerutdanning. Senterpartiet i regjering har bidratt til å snu den negative utviklingen i rekrutteringa til lærerutdanningene. Nå er det flere studenter som kommer i gang med lærerutdanninga og det er avgjørende for å sikre høyere andel kvalifiserte lærere i skolen.
3. Vil dere videreføre lærernormen?
Ja. Og så er det viktig for Senterpartiet å sikre en sterk kommuneøkonomi slik at flere kvalifiserte lærere kan ansettes i skolen.
4. Vil dere ta grep for bedre bemanning i barnehagen?
Ja, det er behov for en bedre bemanning i barnehagene, og derfor blir det viktig å jobbe for en sterkere kommuneøkonomi. En bedre bemanning kan redusere sykefravær, sikre gode arbeidsforhold og en bedre hverdag for barnehagebarna.
5. Bør det være mindre testing i skolen?
Ja, Senterpartiet vil redusere testregimet i skolen og jobbe for en mer praktisk skolehverdag med bedre læring, motivasjon og trivsel. Det er særlig viktig for elevene som ikke lærer og trives med teoritunge undervisningstimer.
6. Er dere for øremerking av midler til barnehage og skole?
Nei, en styrking av barnehagene og skolene våre er helt avhengig av en god kommuneøkonomi. Vi mener det er lite hensiktsmessig å frata kommunene mer handlingsrom. Ved å styrke kommuneøkonomien ved flere anledninger har målet hele veien vært å sikre mer penger til skole, oppvekst og eldreomsorg. Det blir viktig også framover.
1. Ønsker dere mer lek i skolen?
Ja. Barn lærer og utvikler seg gjennom lek. Lek skaper både mer motivasjon og lærelyst, og det bør derfor være mer lek og mindre pugging for de minste i skolen.
2. Bør lærere i skolen ha lærerutdanning?
Ja. Lærerutdanning gir lærere et viktig grunnlag og kompetanse til å kunne undervise, og forskningen viser at lærere med lærerutdanning spiller inn på elevenes resultater.
3. Vil dere videreføre lærernormen?
- Ja. Vi mener ikke barnas opplæring og oppvekst skal være en sparepost i en stram kommuneøkonomi. Lærernormen har ført til at kommunene prioritert penger på lærere og skole, og det mener vi er både viktig og riktig.
4. Vil dere ta grep for bedre bemanning i barnehagen?
- Ja. Det er en bemanningskrise i barnehagen, og det krever at vi får på plass en strammere bemanningsnorm.
5. Bør det være mindre testing i skolen?
- Ja. Vi må bort fra dagens pugge og testeskole. SV vil derfor skrote nasjonale prøver og internasjonale tester, som PISA.
6. Er dere for øremerking av midler til barnehage og skole?
- Nei, vi mener at rette løsning er å ha et sterkt lovverk med tydelige krav til barnehage og skole og samtidig styrke økonomien til kommune og fylkene.
1. Ønsker dere mer lek i skolen?
Ja, Venstre vil ha mer lekbasert læring i småskolen. Men lærerne er de beste til å vurdere hva som er den riktige metoden for sine elever, og når lekbasert læring er riktig. Skolen skal bidra til å gi alle barn kunnskapen og ferdighetene de trenger for å lykkes i livet. Den viktigste forutsetningen for å lære hele livet, og forstå og delta i samfunnet vi lever i, er at alle lærer seg å lese, skrive og regne.
2. Bør lærere i skolen ha lærerutdanning?
Ja, Lærerne er den viktigste faktoren for å gi alle barn en god skolegang. Venstre går inn for å lovfeste retten til å få undervisning av kvalifisert personell og at læreryrket må sertifiseres. Venstre vil også beskytte undervisningstitlene lærer, barnehagelærer, adjunkt og lektor.
3. Vil dere videreføre lærernormen?
Ja. Hvis lærernormen nå skrotes er Venstre bekymret for at det blir færre lærere i norske klasserom. Nå er det mange piler som peker feil vei i skolen og dagens regjering er bakpå. Motivasjonen til elevene faller, mobbingen øker, fraværet går opp samtidig som det er krisetall for lærerutdanningene. Da skal vi ikke skrote noe som har gitt lærerne mer tid sammen med elevene sine og flere lærere i skolen. Venstre hadde ansvaret for å iverksette normkravene i kunnskapsdepartementet og sammen med andre tiltak har effekten vært god. Så er vi åpne for å gjøre endringer og forbedringer om det trengs mer fleksibilitet.
4. Vil dere ta grep for bedre bemanning i barnehagen?
Ja, Venstre har som mål å snu bemanningsproblemene i norske barnehager. For at alle barn skal få et barnehagetilbud som lar dem utvikle seg gjennom fri lek, fellesskap og pedagogisk arbeid, må barnehagene sikres gode rammevilkår. Dette er ikke bare en investering i fremtiden til hvert enkelt barn, det er også en investering som kommer hele samfunnet til gode. Venstre prioriterte 2000 flere ansatte inn i barnehagene inn i 2025. Fordi vi vet at bemanningsutfordringene er store i sektoren.
5. Bør det være mindre testing i skolen?
Kunnskap om elevenes grunnleggende ferdigheter er viktig for å kunne følge opp utviklingstrekk og for å kunne sørge for at elevene lærer det de skal. Så det viktigste er ikke mindre testing, men at de verktøyene som brukes kan hjelpe elevene. Det er også viktig at vi har data som sier noe om kvalitetsutviklingen i skolen.
6. Er dere for øremerking av midler til barnehage og skole?
Hovedregelen bør være at kommunen og fylkeskommunen klarer å styre og finansiere skoler og barnehager. Men det bør være mulig å ha egne satsinger for eksempel for å styrke laget rundt eleven, gi lærerne mer tid til kontaktlærerrollen eller styrke barnehagebemanningen i tillegg.