Utdanningsforbundets strategiske plan august 2025 – august 2026 (nynorsk)
Utdanningsforbundets strategiske plan som gjeld frå august 2025 til august 2026, på nynorsk. Les som nettekst, pdf eller bestill fra vårt eige trykkeri.
Utdanningsforbundets strategiske plan som gjeld frå august 2025 til august 2026, på nynorsk. Les som nettekst, pdf eller bestill fra vårt eige trykkeri.
Utdanningsforbundets strategiske plan som gjelder fra august 2025 til august 2026, på bokmål. Les som nettekst, pdf eller bestill fra vårt eget trykkeri.
Alle barn og unge har behov for å leke, og det bør legges til rette for mer lek på alle klassetrinn. Men særlig viktig er leken i første klasse, for overgangen fra barnehagen til skolen er stor og kan være svært tøff for mange 6-åringer.
Publisert 06.05.2025
Utdanningsforbundet mener at avgangselevene i videregående må få god tid til å komme gjennom læreplanene før eksamen. Derfor er vi kritiske til at skriftlig eksamen flyttes tidligere i skoleåret på grunn av russefeiringen.
Publisert 28.04.2025
En femårig grunnskolelærerutdanning på masternivå handler om å sikre framtidens lærere et best mulig utgangspunkt for et stadig mer komplekst yrke.
Oppdatert 11.04.2025
De siste 20 årene har barnehagene gjennomgått betydelige forandringer. De har blitt større, de holder lenger åpent og barna tilbringer flere timer der enn tidligere. I tillegg går langt flere ett- og toåringer i barnehage nå. Resultatet er en svært presset og ofte kritisk lav bemanningssituasjon.
Publisert 04.04.2025
God utdanning krever lærere med ulike former for kompetanse, spesialisering, oppgaver og ansvar for å kunne møte mangfoldet i barne- og elevgruppa best mulig. Utdanningsforbundet er positive til at det innføres spesialiserte roller og funksjoner for lærernes kjerneoppgaver i skolen og barnehagen. Men for at dette skal fungere, må en rekke forutsetninger være på plass.
Oppdatert 03.04.2025
Utdanningsforbundet anerkjenner verdien av godkjente privatskoler. Vi mener at de representerer et viktig og positivt mangfold. Samtidig er vi opptatt av at utdanning primært skal være et offentlig ansvar.
Publisert 13.11.2024
Alle barn og unge fortjener opplæring av lærere som er utdannet lærere.
Oppdatert 02.12.2024
Både norske myndigheter og lærerprofesjonen har et ansvar for å sikre at alle nyankomne på best mulig måte får utdanning og opplæring.