5.-klassingene på Europa-toppen i matematikk
Norske femteklassinger er også i 2019 blant de beste i Europa i matematikk og naturfag, viser en internasjonal undersøkelse. Samtidig synker resultatene markant på ungdomsskolen.
Publisert 08.12.2020
Norske femteklassinger er også i 2019 blant de beste i Europa i matematikk og naturfag, viser en internasjonal undersøkelse. Samtidig synker resultatene markant på ungdomsskolen.
Publisert 08.12.2020
Styrere i Norge oppgir å bruke mer tid på administrativ ledelse sammenlignet med andre land, viser ny rapport. – De har for lite tid til pedagogisk ledelse, mener Hege Valås.
Publisert 01.12.2020
Seminaret er dessverre avlyst pga. korona/karantene. Vi vil vente med å sette opp dette seminaret til smittesituasjonen i samfunnet er mer oversiktlig.
Frist: 14.03.2021
Seminaret er dessverre avlyst pga. korona/karantene. Vi vil vente med å sette opp dette seminaret til smittesituasjonen i samfunnet er mer oversiktlig.
Siden inngangen til 2000-tallet har organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling OECD blitt en markant internasjonal aktør på barnehageområdet. I løpet av 20 år synes organisasjonen å ha gått fra å fremme en form for internasjonal inspirasjon innenfor barnehageområdet, til i større grad å skape en globalt ensrettet idé om barnehagekvalitet.
Store barnegrupper og mangel på personell er en kilde til stress. Dette er noe av det som blir trukket fram av barnehageansatte i undersøkelsen TALIS Starting Strong. Også det å mangle ressurser i form av økonomisk støtte, materiell og ansatte, blir oppgitt som stressende.
Education at a Glance er OECDs årlige statiststikkrapport om utdanningssektoren. EaG sammenlikner OECD-landene blant annet når det gjelder bruk av ressurser til, deltagelse i og målbare resultater av utdanning. Rapporten dekker hele utdanningsløpet – fra barnehage til høyere utdanning. Dette faktaarket tar for seg indikatorer som gir informasjon om høyere utdanning.
Resultatene viser en tilbakegang i naturfag og lesing, men samtidig er de stabile over tid. – Viktig at vi nå fortsetter det gode arbeidet med fagfornyelsen, skolen er mye mer enn PISA kan måle, sier Steffen Handal.
Publisert 03.12.2019
Sammenlignet med de andre landene i den nye TALIS-undersøkelsen har Norge en høy andel ansatte som oppgir at å ha for mange barn i barnegruppen er en kilde til stress.
Publisert 25.10.2019
Norske rektorer bruker lite tid til læreplaner og undervisningsrelaterte oppgaver, viser en ny OECD-undersøkelse. – Urovekkende, men ikke overraskende, sier Tormod Korpås.
Publisert 27.06.2019