PIAAC – kartlegging av voksnes ferdigheter
Funn fra PIAAC-undersøkelsen viser at voksne i Norge har gode ferdigheter i leseforståelse, tallforståelse og adaptiv problemløsning.
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler internasjonale undersøkelser.
Funn fra PIAAC-undersøkelsen viser at voksne i Norge har gode ferdigheter i leseforståelse, tallforståelse og adaptiv problemløsning.
Utdanningsforbundet, sammen med utdanningsnettverket Global Campaign for Education Norge og Tax Justice Norge, har gleden av å invitere deg til et spennende og informativt frokostseminar om skatt og global utdanning. Seminaret er gratis og åpent for alle. Enkel servering. Du kan også følge seminaret digitalt.
Mange lærere syns det er vanskelig å håndtere kontroversielle tema i klasserommet. De vil helst ikke utsette elevene sine for debatter som kan såre og skape splittelse.
I dag kom PISA-resultatene, som viser en nedgang i lesing, matte og naturfag for norske elever. – Nå er det helt avgjørende at vi ikke prøver oss på mer av den politiske medisinen som ikke har virket, sier Steffen Handal.
Publisert 05.12.2023
Since the start of the millennium the OECD has evolved into a global key player in the field of early childhood education and care (ECEC). Over a 20-year period the OECD appears to have shifted from offering some form of international inspiration in the field of ECEC to increasingly creating a globally uniform idea of how ECEC quality should be defined.
Seminaret er dessverre avlyst pga. korona/karantene. Vi vil vente med å sette opp dette seminaret til smittesituasjonen i samfunnet er mer oversiktlig.
Seminaret er dessverre avlyst pga. korona/karantene. Vi vil vente med å sette opp dette seminaret til smittesituasjonen i samfunnet er mer oversiktlig.
Siden inngangen til 2000-tallet har organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling OECD blitt en markant internasjonal aktør på barnehageområdet. I løpet av 20 år synes organisasjonen å ha gått fra å fremme en form for internasjonal inspirasjon innenfor barnehageområdet, til i større grad å skape en globalt ensrettet idé om barnehagekvalitet.
Store barnegrupper og mangel på personell er en kilde til stress. Dette er noe av det som blir trukket fram av barnehageansatte i undersøkelsen TALIS Starting Strong. Også det å mangle ressurser i form av økonomisk støtte, materiell og ansatte, blir oppgitt som stressende.
Norske lærere og skoleledere er stort sett tilfredse i jobben. Men mange opplever stress, og det er først og fremst mengden administrativt arbeid og arbeidet med elevvurdering som er stresskilder. Dette er noe av det som kommer fram i TALIS 2018-undersøkelsen.