Støtt din fagforeningskollega i Iran

Den iranske læreren og fagforeningsaktivisten Esmail Abdi er igjen satt i fengsel. Abdis helsetilstand var svekket etter tøffe tilstander i fengselet, og var midlertidig benådet fra sin seks år lange straff. Etter 11 dagers permisjon ble han igjen fengslet.

Esmail Abdi er leder for Tehran Teachers Trade Association. Han ble i 2016 dømt til fengsel i 6 år for fagforeningsaktiviteter, demonstrasjoner og kampanjer for gratis, offentlig utdanning for alle. Han ble arrestert allerede i 2015, i forkant av Education Internationals (EI) kongress i Kanada, for å hindre han fra å delta på den.

Du kan hjelpe

EI oppfordrer nå alle medlemsorganisasjoner og deres medlemmer å støtte en kampanje for løslatelse av Abdi. Etter en sultestreik i fjor, ble Abdis helse så dårlig at han ble løslatt for en periode. Etter kort tid ble han hentet tilbake til soning. Forholdene i fengselet er så tøffe at han har fått permisjon flere ganger, men nå i januar varte friheten bare i 11 dager.

Støtt LabourStarts kampanje her

"Write for Rights"

Via Amnesty kan du være med på å støtte Esmail Abdi ved å signere et brev på nettsidene deres. Over 4000 mennesker har allerede gjort det, og håpet er å nå 5000 brev.

Les hva EI skriver om Abdi og hans situasjon