International Trade Union Confederation  (ITUC)

Den internasjonale faglige samorganisasjonen International Trade Union Confederation (ITUC) representerer over 175 millioner arbeidstakere verden over.

Gjennom medlemskap og styreverv i ITUC bidrar Unio til å holde trykket oppe på temaer som er viktige for Utdanningsforbundets medlemmer.

Anstendig arbeidsliv, sosial sikkerhet, en sterkere regulering av finansmarkedene og en god og rettferdig klimapolitikk er alle hovedsaker som ITUC jobber med. I tillegg framhever ITUC betydningen av å understøtte FNs bærekraftmål, der utdanningsmålet er grunnleggende og i tillegg viktig for å nå flere av de andre målene.

I 2016 rapporterte mer enn hvert tredje land i verden om økte restriksjoner på organisasjonsfrihet, og omfanget av angrep på tillitsvalgte og medlemmer av fagforeninger har økt. Betydningen av internasjonal solidaritet og en samlet fagbevegelse globalt framstår som viktigere enn noen gang.

Harald Skulberg

Seniorrådgiver