Ny lesesatsing: – Svært gledelig med mer ressurser!

I dag kunngjorde regjeringen en milliardsatsing for å forbedre norske elevers leselyst og -evne. – Spesielt viktig er det at Arbeiderpartiet nå lover å gi lærerne de verktøyene de trenger for å gjøre jobben sin, sier Geir Røsvoll.

Mandag kom Arbeiderpartiet med sitt første utspill i den kommende valgkampen, da statsminister Jonas Gahr Støre, kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun og arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna presenterte leseløftet på Deichman bibliotek på Tøyen i Oslo. 
 
– Vi vet at skole og utdanning er saker som engasjerer svært mange. Det handler om de viktigste i samfunnet, barna våre, og derfor er det gledelig at det er det første regjeringen fokuserer på i den kommende valgkampen, sier Geir Røsvoll. 
 
Utdanningsforbundets leder ser også mye positivt i den kommende lesesatsingen fra den sittende regjeringen.  
 
– Jeg bet meg merke i at både statsministeren og kunnskapsministeren understreket at de ville sørge for at lærerne skal få de verktøyene de trenger for å gjøre jobben sin, samt å stille opp med nødvendige ressurser.  
 
– Det er godt å høre, og noe vi lenge har etterlyst. Både fysiske læremidler, rom og materiell for praktisk undervisning er ressurser vi lenge har etterlyst. Nå forventer jeg at dette følges skikkelig opp, det trengs et skikkelig løft!

Lover en milliard til satsingen

Regjeringen lover at det vil komme midler: En milliard ekstra i den kommende fireårsperioden ble lovet på pressekonferansen. Det skal blant annet gå til innkjøp av flere bøker, både til skolene og skolebibliotekene. 

– Det er mange behov rundt om på landets skoler, men dette vil være et viktig bidrag for å tette noen av de hullene som mange lærere opplever i sine forsøk på å gi elevene en best mulig skolehverdag.  

Hovedtrekkene i leseløftet

Leseløftet regjeringen mandag annonserte inneholder følgende fem hovedtiltak: 

1. Elever på alle klassetrinn skal lese minst 15 minutter hver dag:  
Å bli god til å lese krever mengdetrening. Når barn og unge leser mindre i fritiden, må de lese mer på skolen. 

2. Flere bøker:  
Barn og unge skal få tilgang til flere fysiske skolebøker, skjønnlitteratur og faktabøker, både som klassesett og i skolebiblioteket. 

3. Mindre skjermbruk for de minste:  
De yngste elevene bør i større grad bruke fysiske lærebøker, fremfor nettbrett. 

4. Intensivopplæring i lesing:  
Elever på alle trinn som strever med lesing skal få rask og tilpasset hjelp når de møter utfordringer. 

5. «Hele Norge leser» – ny lesestrategi:  
Regjeringen vil sette ned en lesekommisjon som skal lage en ny lesestrategi for Norge, og blant annet gi en felles nasjonal anbefaling om hvilke metoder som gir barn best begynneropplæring i lesing på norsk. 

– Umiddelbart virker mye positivt her, men selvsagt må vi se nærmere på hva dette betyr i praksis.

–  Det er lett å si seg enig i at alle elever skal lese minst et kvarter hver dag. Men husk, dette er svært utbredt allerede i dag, og noe nesten alle lærere gjør, så det er ikke akkurat et revolusjonerende tiltak.

Samtidig påpeker Utdanningsforbundets leder at det viktigste her er å minne om hva regjeringen tidligere har sagt.

– Det er viktig å huske at et av de viktigste prosjektene i regjeringen Støres politiske plattform fra Hurdalssjøen, var en tillitsreform i offentlig sektor. Da må det bety at den profesjonelle lærer har metodeansvaret og gis et stort faglig handlingsrom, og at det ikke kommer noen føringer på hvordan denne lesekvarten skal organiseres.

Forventer lærere i ny kommisjon

I presentasjonen av «Leseløftet» ble det også altså fremhevet at det skal settes ned en kommisjon som skal lage en ny lesestrategi for Norge. Det uttalte målet er at Norge skal gå fra å være et av landene med lavest leselyst blant elever, til «– Norske barn skal bli verdens beste lesere» (tittelen på regjeringens pressemelding, som du kan lese her). 
 
– Det ser ut som om regjeringen er særlig opptatt av å løfte de svakeste leserne. Skal man lykkes med dette, må lærerstemmen i en slik kommisjon komme tydelig frem. Mange skoler jobber allerede godt med dette, og vi må ta vare på den kunnskapen og erfaringen som finnes i skolene, understreker Røsvoll. 
 
I tillegg til satsingen på lesing, understreket også Arbeiderpartiet at de ønsket en mer praktisk, aktiv og variert skolehverdag, og lovet ytterligere midler til det – både til kommuner som ønsket å legge til rette for bedre skolebygg og uteområder, men også for støtte til innkjøp av symaskiner, sløydutstyr og tilsvarende.  

«Ikke flere timer, men bedre timer»

Regjeringen varslet samtidig at det ikke skulle gjøres endringer i dagens timeantall på de ulike trinnene. 

– Ikke flere timer, men bedre timer, var ordlyden som ble gjentatt av både statsminister Støre og kunnskapsminister Nordtun på pressekonferansen