Nå skal lærerne si sin mening om fellesskolen

Utdanningsforbundets medlemmer inviteres i høst til å gi sine synspunkter på den norske fellesskolen – som en del Fellesskoleutvalgets utredning. – Lærernes stemme er helt sentral i denne prosessen, sier Linn Therese Myhrvold, som oppfordrer medlemmer til å bidra.

– Vi ønsker å dokumentere læreres erfaringer og vurderinger av hvordan fellesskolen fungerer i dag, og hva som må til får skape en god fellesskole også i framtida. For å lykkes med dette er vi avhengige av innspill fra lærere på alle nivåer, sier Linn Therese Myhrvold, som er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og som leder arbeidet i forbundet.

Utvalget skal blant annet se på:

  • hvilke trekk ved samfunnsutviklingen som vil utfordre skolen i årene som kommer
  • hvordan skolen bør utvikles for å møte nye krav og forventninger
  • hva barn og unge trenger å lære for å kunne leve gode liv i framtiden – og hvilke oppgaver det er skolens ansvar å ivareta.

Utvalget skal levere sin innstilling innen 1. juni 2026, og arbeidet vil være avgjørende for hvordan norsk skole utvikles framover.

I tiden fremover skal Fellesskoleutvalget utrede og skape debatt om fellesskolens rolle i framtidens samfunn. Som en del av dette arbeidet har Kunnskapsdepartementet bedt Utdanningsforbundet om å samle inn lærernes synspunkter.

Myhrvold understreker at Utdanningsforbundets medlemmer har en sentral rolle å spille.

–  Lærernes stemme er avgjørende for å sikre et godt og bredt kunnskapsgrunnlag før utvalget skal vurdere fellesskolens fremtid, sier hun.

Skal innhente innspill

Som en del av arbeidet med å innhente lærernes perspektiver skal Utdanningsforbundet i høst arrangere medlemsmøter på fire ulike steder i landet. Medlemsmøtene skjer i samarbeid med fire respektive fylkeslag.

I forkant vil det bli sendt nyhetsbrev om møtene, der man selv kan melde interesse for å delta. Deretter blir det gjort et utvalgt for å sikre en bred representasjon av lærere, basert på blant annet kjønn, utdanningsbakgrunn, ansenitet og stillingstype.

Østfold: 22. september
Troms: 23. september 
Innlandet: 30. september 
Rogaland: 1. oktober

 Innspillsmøtene vil ta for seg de tre viktige temaer:

  • lærerrollen i dagens fellesskole
  • elevenes utbytte i og av fremtidens fellesskole 
  • lærerrollen og lærerprofesjonen i framtidens fellesskole

Etter medlemsmøtene skal lærernes innspill dokumenteres og oversendes Fellesskoleutvalget.

– En bærebjelke

Fellesskolen er en grunnidé både i norsk utdanningspolitikk og for Utdanningsforbundet, understreker Linn Therese Myhrvold.

– Vi ser fellesskolen som en arena for utvikling av toleranse, respekt og likeverd. Den gir alle elever muligheter til vekst og læring, sier hun.

Men for at vi skal kunne ta vare på det beste i den norske skoletradisjonen, er det er viktig å identifisere utviklingstrekk som truer fellesskolen både på kort og lang sikt, mener hun.

– Fellesskolen er viktig for å skape et rettferdig samfunn der tilliten mellom folk er høy. Samtidig forutsetter det at den offentlige skolen faktisk fungere etter hensikten, og at kvaliteten på utdanningen er god, slik at skolen har høy tillit. Organisasjonen vår har stor kunnskap om situasjonen i skole-Norge og vi ser fram til å presentere lærernes syn på fellesskolen, sier hun.