Demokratiet starter i barnehagen

Fra den dagen vi går inn døren i barnehagen blir vi en del av et lite mikrosamfunn der vi skal eksistere sammen som samfunnsborgere. Borgere som skal leke, lytte, krangle, samarbeide og se hverandre. Videre inn i grunnskolen fortsetter læringen og vi utdannes til å bli ansvarlige borgere i et demokrati.

Gjennom utdanningsløpet lærer vi oss ytringsfrihet, samarbeid, inkludering, empati og samhold – alle viktige byggesteiner i demokratiet vårt. I en verden der ytringsfriheten trues, desinformasjon florerer, KI tar stadig større plass og rettigheter inndras, ser vi at utdanning aldri har vært viktigere.

Fremtiden skapes nå. Det er barna som går i barnehagen og skolen her og nå, som skal bære stafettpinnen videre for å styrke og videreutvikle demokratiet vårt. Det er derfor avgjørende at vi prioriterer og styrker utdanningssektoren slik at de dyktige og samfunnskritiske lærerne i barnehage og skole kan få tid til å gjøre jobben sin. For de gjør verdens beste og viktigste jobb, nemlig å gi barn og unge det beste utgangspunktet for et godt liv.

For de gjør verdens beste og viktigste jobb, nemlig å gi barn og unge det beste utgangspunktet for et godt liv.
Ann Mari Milo Lorentzen, 1.nestleder i Utdanningsforbundet 

Demokrati som verdi står sterkt i barnehagens og skolens mandat 

De fleste barn er opptatt av å forstå mer av den verden de lever i. De er nysgjerrige på sine medmennesker, og utviklingen av empati starter i barnehagealder. Barn observerer det samfunnet de er kommet til og de undersøker og prøver ut. De fleste barnehagebarn trenger ikke pedagogiske programmer og voksenstyrte aktiviteter, de trenger å bli inkludert i et meningsfullt fellesskap i et godt lekemiljø. Dette gir barna de første erfaringene med demokratiet. Her er barnehagelæreren eksperten på å legge til rette og veilede barna. Skal dette skje, er det avgjørende at det er nok ansatte i barnehagen.  

Leken gir barna ytringsfrihet og medvirkning 

Barns lek i både barnehagen og i skolen spiller en fundamental rolle i deres læringsliv. Barn går inn og ut av lek, og de tar med seg sine erfaringer og opplevelser og lærer av hverandre. Når barna får leke i barnehagen og i skolen så er det demokrati i praksis. De lytter og samarbeider, de blir uenige og finner en middelvei, de hjelper og trøster hverandre, og de øver seg på å bruke stemmen sin. Leken er barnas arena for å ytre seg – den er deres måte å «snakke om» eller bearbeide det de er opptatt av. Det sier seg selv at barnehagen og skolen er areaer som er avgjørende for demokratiet vårt – derfor må denne sektoren løftes opp og prioriteres.

Årets stortingsvalg er et veivalg

Akkurat nå er det krise i barnehage-Norge. Det er for få folk på jobb, det er for dårlig grunnbemanning og sykefraværet er for høyt. En av tre barnehagestyrere vurderer bemanning som nokså- eller svært dårlig. Og vi ser at barn med rett til barnehageplass ikke får plass. Samtidig sliter vi med rekruttering til barnehagelærerutdanningen. Dette er alvorlig. Og det har vært slik i lang tid. Vi står ved et veivalg i årets storingsvalg. Vi må velge å prioritere barn og unge.

Vi står ved et veivalg i årets storingsvalg. Vi må velge å prioritere barn og unge.

Ann Mari Milo Lorentzen, 1.nestleder i Utdanningsforbundet 

Så dersom du tenker at fremtidens voksne skal få en god utdannelse og kunnskap til å vokse opp og inn i samfunnet, så er det viktig at du stemmer på de partiene som prioriterer utdanning. Lærerne våre har verdens beste og viktigste jobb, men vi må gi dem tiden til å faktisk gjør den. Stem på lag med barn og unge i valget – godt valg!