Enighet i innledende forhandlinger i Spekter

Det ble oppnådd enighet om årlige lokale lønnssamtaler, et partssammensatt utvalg om bruken av kunstig intelligens ble satt ned og videre frister for årets forhandlinger ble avtalt.

De innledende forhandlingene (A-del) i Spekter handler om felles overordnede forhold mellom partene. Utdanningsforbundet deltar i forhandlingene, men forhandler gjennom hovedorganisasjonen Unio i tarffområdet Spekter.

– For medlemmene i Unios forbund fastsettes mye av lønnsdannelsen sentralt, allikevel vil det være behov for å ha lønnssamtale med sin leder lokalt. Det samme gjelder for de forbund som har lokal lønnsdannelse. Derfor var det viktig å få på plass dette i protokollen, sier Unio Spekters nestleder, Bent Ronny Mikalsen.

Forbundsleder Mikalsen i Norsk Radiografforbund ledet Unios delegasjon i dagens forhandlinger. Selv om forhandlingene i A-delen ikke fordeler penger, passet forhandlingsleder på å si at det er forventinger foran årets oppgjør.

– Vi konstaterer at frontfaget har kommet i havn med oppgjøret med en ramme på 5,2 prosent. Det er en ramme som gir mulighet for en reallønnsvekst. Vi mener imidlertid at rammen i frontfaget ikke må bli en fasit for etterfølgende oppgjør.

– 2023 viste til en viss grad at modellen har en iboende dynamikk og fleksibilitet - en slik fleksibilitet mener vi er helt nødvendig. Fordi offentlig sektor må klare å rekruttere personell til samfunnskritiske oppgaver. Det fordrer et godt oppgjør, sa Bent Ronny Mikalsen i sitt åpningsinnlegg.

Partene er nå enige om videre frister for forhandlingene og der vil en blant annet komme tilbake til de sentrale lønnstilleggene.

Når det gjelder sykehusene/helseforetakene, avtales frister for lokale forhandlinger i mai.

Les hele protokollen her

Se mer om tariffområdet Spekter her