Enighet med Spekter i innledende forhandlinger

Unio kom tirsdag kveld i mål med de første forhandlingene i Spekter. Økonomi var ikke en del av disse forhandlingene.

I denne delen av forhandlingene, Spekter A-del, avtales ikke noe om økonomi, men partene har blitt enige om noen prinsipper for videre prosesser for tariffoppgjøret. I tillegg er frister for videre forhandlinger avtalt.

Se protokoll fra forhandlingene her

– Vi venter krevende runder fremover når vi skal komme til konkrete forhandlinger om økonomi. Vi forventer at arbeidsgiver tar sitt ansvar for å tilby avtaler som sikrer livsnødvendig kompetanse i sektoren, sier Unios forhandlingsleder i Spekter, Lill Sverresdatter Larsen.

Det skal gjennomføres lokale forhandlinger i virksomheter utenom helseforetakene og Lovisenberg / Martina Hansens Hospital.

Utdanningsforbundet forhandler via Unio i tariffområdet Spekter. Og det er  seniorrådgiver Bjørg Melbø Ratvik fra seksjon for forhandlinger som møter for Utdanningsforbundet.

Se mer om tariffområdet Spekter i Utdanningsforbundet her

Se alt om lønnsoppgjøret her