Ta vare på hjertespråket: rekrutter flere lærere

Samisk blir ofte kalt hjertespråket. Det har vært en lang kamp for å gjenopprette skadene fornorskningsprosessen har hatt på samisk kulturarv. Å kalle samisk for hjertespråket bidrar til å forstå hvor viktig språket er for identiteten, og det finnes mange fortellinger om sorgen som ligger i det å ha mistet sitt språk.

Tilgjengelig og god opplæring i samisk er viktig for å beholde, styrke og videreutvikle samisk språk og kultur. For å nå målene kreves det tilgang på kvalifiserte lærere i barnehager og skoler.

Den generelle lærermangelen i barnehager og skoler er godt belyst. Når det gjelder mangelen på samisklærere er situasjonen kritisk, og det bør i sterkere grad bli satt søkelys på hvilke tiltak som kan bidra til å bedre situasjonen. Å snakke om hjertespråket hjelper lite om ikke barn og ungdom kan få utvikle det i opplæringa si.

Virkemidlene som gjelder for rekruttering av lærere er viktige, men det vil være nødvendig å tilrettelegge enda bedre for å gi samisklærere gode arbeidsvilkår. Utvikling av språkkompetanse, og utvikling av gode pedagogiske opplegg er krevende med dagens dårlige tilgang til læremidler. For samisklærere er det derfor viktig å få nedsatt leseplikt i skolen, og mer ubunden/arbeidsplanfestet tid i barnehager.

Faglige nettverk er særlig nødvendig for denne lærergruppen som trenger et profesjonsfelleskap for å kunne utvikle seg innen samisk språk og kultur. Det å sikre faglig påfyll og erfaringsutveksling bidrar til faglig utvikling, støtte og motivasjon for arbeid innenfor et område der svært få har et faglig fellesskap på egen arbeidsplass.

I tillegg til å bidra til bedre lønns- og arbeidsvilkår vil det være nødvendig å arbeide med å sikre tilgang til søkere til lærerutdanningene.

Tiltak kan være:

  • Forkurs i samisk slik at de kan søke på samiske barnehagelærer- og  lærerutdanninger.

  • Kartlegge om det finnes lærere i kommunen som snakker samisk, men mangler formell utdanning, slik at det kan gis tilbud om og tilrettelegging for videreutdanning i samisk.

Begge tiltakene forutsetter at det tilbys økonomisk støtte og tilrettelegging, Her kan både arbeidsgiver, statsforvalter, sametinget og lærerutdanningene bidra.

Hjertespråket må ikke bare bli brukt i fine festtaler og politiske visjoner, men finne veien inn til barnehagene og skolene slik at de samiske språkene for bedre vekstvilkår.